کنتاکتور خازنی چیست؟ + چه چیزی آن را متفاوت کرده؟ + انواع و مزایا

کنتاکتور خازنی

امروزه تجهیزات و لوازم برقی بسیاری به منظور افزایش رفاه زندگی انسان ها به وجود امده است که هر کدام از آن ها مزایای خاصی داشته و برای بهبود زندگی بشر لازم و حیاتی می باشد. تمامی وسایل و تجهیزات برقی که هم برای مصارف عادی و هم برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، از قطعات خاصی ساخته شده اند که این قطعات هر کدام دست به دست هم داده تا عملکرد وسیله مورد نظر را شامل شود. یکی از قطعات مهمی که در وسایل و تجهیزات الکترونیکی استفاده شده است، کنتاکتور می باشد. در این مقاله از وب سایت ولت استار قصد داریم تا به بررسی تفاوت کنتاکتور خازنی و معمولی، انواع کنتاکتورها و… بپردازیم و دراین باره اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم، بنابراین برای کسب اطلاعات لازم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کنتاکتور خازنی
کنتاکتور خازنی یکی از مهم ترین تجهیزات محدود کننده ی جریان اولیه خازن می باشد

کنتاکتور خازنی چیست؟

این وسیله در واقع برای محدود کردن جریان به هنگام اتصال خازن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کنتاکتور شامل یک کنتاکتور معمولی، کنتاکت کمکی مخصوص کنتاکتور خازنی و ۶ تکه سیم با مقاوت بالا‌تر از سیم‌ های افشان معمولی می‌باشد و مشکلات مربوط به وصل بانک خازنی را بر طرف خواهد کرد. خازن‌ های قدرت که برای اصلاح ضریب قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرید به هنگام وصل خازن جریان لحظه‌ای خیلی زیادی از کنتاکت‌ های کنتاکتور عبور خواهد کرد و موجب ایجاد جرقه و آتش سوزی خواهد شد.

این کنتاکتور برای محدود کردن جریان به هنگام اتصال خازن‌ ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کنتاکتور، کلید‌ های کنترلی با عملکرد الکترومکانیکی هستند که مشابه رله، برای قطع و وصل مدار قدرت استفاده می‌شود. کنتاکتور در دو نوع AC و DC تولید می‌شوند و از نظر ساختار در سه دسته کنتاکتور چاقویی، کنتاکتور دستی و مغناطیسی تقسیم می‌شوند.

کنتاکتور‌های خازنی شامل یک کنتاکتور معمولی، کنتاکت کمکی مخصوص کنتاکتور خازنی و ۶ تکه سیم با مقاوت بالا‌تر از سیم‌ های افشان معمولی می باشد، کنتاکت کمکی و کنتاکتور اصلی از لحاظ الکتریکی به صورت موازی به هم وصل هستند. کنتاکتور برای ایجاد یا قطع ارتباط بین بار و منبع تغذیه استفاده می‌شود و بر اساس کاربرد و بار متصل به تعداد کنتاکت‌ های مختلفی دارد. بطور کلی، این کنتاکت‌ ها در دو حالت NO حالت پیش فرض کنتاکت باز و NC حالت پیش فرض کنتاکت بسته قرار می‌گیرند.

کنتاکتور چگونه عمل می کند؟

 جریان عبوری از کنتاکتور الکترومغناطیس را تحریک می کند. الکترومغناطیس تحریک شده یک میدان مغناطیسی تولید می کند و باعث می شود که هسته کنتاکتور آرماتور را حرکت دهد. یک کنتاکت معمولی بسته (NC) مدار بین کنتاکت ها را ثابت و کنتاکت ها متحرک را تکمیل می کند. و اجازه می دهد تا جریان از طریق این کنتاکت ها به بار منتقل شود. هنگامی که جریان خارج می شود ، سیم پیچ خاموش می شود و مدار را باز می کند. کنتاکت های کنتاکتورها به دلیل عملکرد باز و بسته سریع آنها مشهور هستند.

تفاوت کنتاکتور خازنی با کنتاکتور معمولی

یکی از مهمترین و اساسی ترین سوال هایی که در زمینه کنتاکتور وجود دارد، تفاوت های میان کنتاکتورهای معمولی با کنتاکتورهای خازنی است که مصرف کنندگان می خواهند تفاوت و فرق میان این دو را از یکدیگر مجزا کرده و سپس با خیال راحت اقدام به خرید و استفاده داشته باشند. از مهمترین و بارزترین تفاوت های میان این دو را می توان به وجود مقاومت های کوچک در کنتاکتور خازنی اشاره کرد که این مقاومت ها جریان اولیه خازن را کنترل می کنند و از آسیب های جدی اضافه جریان جلوگیری کنند و کنتاکتورهای معمولی این اجزا را ندارند و همین امر سبب می شود هزینه های نگهداری و تعمیر خازن در صورت استفاده از کنتاکتور خازنی بسیار بیشتر شود.

خازن و کنتاکتور خازنی

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که خازن ها به کنتاکتورهای خازنی نیاز دارند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که چرا خازن ها به کنتاکتورهای خازنی نیاز دارند؟! برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که به صورت کلی خازن ها یک المان الکتریکی با ویژگی‌ های بسیار منحصر به فرد و خاص بوده که در وسایل برقی و الکترونیکی از آن ها استفاده می شود. از جمله ویژگی های بسیار خاص خازن ها حالت گذرا در سوئیچینگ می باشد. به عبارتی دیگر می توان اشاره کرد که عملکرد و رفتار خازن در لحظه قطع و وصل، چه با فرمان رگولاتور و چه دستی، در لحظه اتصال جریان بسیار بالایی را تحمل می کند.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی باید اشاره شود که خازن هم نسبت به دیگر وسایل و قطعات الکترونیکی با پیشرفت مواجه خواهد شد. می توان اذعان داشت که خازن ها برای دفعات بسیار محدود می توانند جریان بالا در لحظه اتصال را تحمل نمایند و به صورت کلی اصول تحمل جریان پیک، یک پارامتر برای فهمیدن و شناسایی کیفیت خازن مربوطه می باشد.

مزایای استفاده از کنتاکتور خازنی

امروزه بسیاری از افراد در صنایع مختلف، به دنبال خرید و تهیه انواع گوناگون کنتاکتورها هستند به طوری که شما نیز می توانید با توجه به مدل خازن خود، یکی از بهترین این محصولات را تهیه و مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید از مزایای استفاده آن بهره مند شوید. از مهمترین مزایای استفاده از کنتاکتور خازنی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کم بودن هزینه های تعویض
  • داشتن طول عمر زیاد و طولانی
  • کم بودن تعداد تلفات در هنگام وصل آن
  • نداشتن هیچ گونه ولتاژهای خطرناک
  • نیاز نداشتن به مراقبت و نگهداری
  • داشتن قیمت های مقرون به صرفه و اقتصادی

شما نیز می توانید با خرید کنتاکتور مورد نظر خود، از تمام مزیت های ممکن بهره مند شده و طول عمر بانک خازن خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. در فروشگاه ولت استار کنتاکتور های خازنی با کیفیتی موجود می باشد و می توانید با خیال راحت خرید کنید.

انواع کنتاکتور

در صنعت برق سه نوع کنتاکتور اصلی وجود دارد که از آنها در این صنعت استفاده زیادی می شود:

کنتاکتور قدرت

این کنتاکتور به کنتاکتور سه فاز نیز شناخته می شود. لازم به ذکر می باشد که کنتاکتور قدرت در زیر شاخه یا زیر مجموعه وسایل سوئیچینگ قرار خواهد گرفت که شرایط را برای قطع و وصل ایمن مدارهای برق با مکانیزم مغناطیسی، به وجود می آورد، این نوع کنتاکتورها ویژگی های بسیار مهمی دارند و به نسبت کلید ها نیز از مزایای بالایی بهره مند می باشند، از جمله این ویژگی ها می توان به تعداد بالای قطع و وصل به صورت پی در پی اشاره داشت. از طرف دیگر کنتاکتورهای قدرت قابلیت کنترل از دور را دارا می باشند و فقط با اعمال ولتاژ به بوبین تحریک می شوند و به محض قطع شدن ولتاژ تغذیه بوبین هیچ گونه اتصالی برقرار نخواهد شد.

تصویر کنتاکتور قدرت اشنایدر
کنتاکتور قدرت اشنایدر

کنتاکتور کنترلی

برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که کنتاکتور کنترلی برای قطع و وصل مدار فرمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به صورت معمول توان قطع کمی دارند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در صورتی که برای مدار فرمان خود از کنتاکتور سه فاز قدرت استفاده نمایید، هزینه ای کاملا اضافی برای خود به وجود آورده اید.

کنتاکتور خازنی

قابل ذکر است که کنتاکتور سه فاز خازنی به صورت کلی برای قطع و وصل خازن در بانک خازنی مورد استفاده قرار می گیرد و با مقاومتی که در لحظه وصل خازن در مدار وارد می نماید، شدت جریان اولیه را به شدت کاهش خواهد داد و این موضوع می تواند طول عمر کنتاکتور خازنی را افزایش دهد.

کاربرد کنتاکتورها و رنج آنها

متداول‌ترین کاربرد کنتاکتور در استارتر تجهیزاتی مانند موتور، ترانسفورماتور و … می‌باشد. کنتاکتور رنج وسیعی از جریان را پوشش می‌دهد از جریان‌ های کم تا هزاران آمپر و ولتاژ‌های ۲۵ ولت تا هزاران ولت مورد استفاده قرار گیرد، کنتاکتور درابعاد کوچک دستی تا سایز‌های بزرگتر در بازار موجودند کنتاکتور ظرفیت بالایی برای عملکرد در جریان‌های بالای ۵۰۰۰ آمپر و توان‌های بالاتر از ۱۰۰کیلووات دارد.

بررسی کنتاکتور خازنی اشنایدر

در فروشگاه ولت استار دو نوع کنتاکتور خازنی اشنایدر SCHNEIDER و ای بی ان ABN را موجود داریم و اکنون به یکی از محصولات باکیفیت فروشگاه می پردازیم و شما می توانید با اطلاعات کامل خرید خود را نهایی کنید.

ویژگی کنتاکتور خازنی اشنایدر LC1DWK12M7

  • کنتاکتور ۶۰ کیلووار خازنی اشنایدر
  • بالاترین ولتاژ کاری خط ۶۹۰ VAC
  • محیط درجه IP محافظت صورت IP20 جلو مطابق با IEC 60529
  • ارتفاع عملیاتی  ۳۰۰۰ متر قد ۱۸۰ میلی متر عرض ۸۵ میلی متر عمق ۱۵۴ میلی متر
  • وزن خالص ۱.۶۵ کیلوگرم
  • نوع مدار کنترل AC در ۵۰/۶۰ هرتز
  • [Uc] ولتاژ مدار کنترل ۱۱۰ ولت

فروشگاه آنلاین تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی ولت استار یکی از فروشگاه های اینترنتی با تجربه در زمینه تولید و طراحی انواع بسیارمختلفی از تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی می باشد که مهندسان این فروشگاه با استفاده از دانش روز توانسته اند بهترین و باکیفیت ترین محصولات را تولید و عرضه کنند.

فروشگاه ولت استار توانسته است خدمات پس از فروش فوق العاده ای را نیز ارائه دهد و از این طریق توجه و رضایت مشتریان خود را به دست بیاورد، شما نیز می توانید کنتاکتور و وسیله مورد نظر خود را به راحتی از وب سایت اینترنتی ولت استار به دست آورده و آن را مورد استفاده قرار دهید، همچنین می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال مبهمی نیز با همکاران ما از وب سایت اینترنتی ما در تماس بوده و اطلاعات لازم را از این طریق به دست بیاورید.

shop_manager
ارسال دیدگاه