کلید گردان چیست؟ + کاربرد و عملکرد آن + روش خرید

کلید گردان عملکرد آنها

کلید گردان چیست؟

کلید های گردان جهت قطع و وصل کردن سه فاز، ستاره و مثلث کردن موتور و یا چپ گرد و راستگرد موتور به صورت دستی استفاده می شوند، این کلید برای اولین بار در دهه 80 رواج پیدا کرد. در واقع در این دهه کلید ها بصورت پین بودند که تعداد پین ها کم کم افزایش پیدا کرد جان ملان بی اولین کسی بود که در انگلستان طرحی شبیه به کلید ارائه داد.

در واقع اولین کلید پریز ها طرحی مشابه با پین داشتند که موجب قطع و وصل جریان می شدند. پس از این کلید ها، کلید های دو پل و سه پل اختراع شدند که راحت تر و سریع تر می توانستند جریان برق را قطع و وصل کنند. با گذشت زمان کلید ها از حالت ابتدایی بیرون آمده و پیچیده تر شدند. در ابتدا کلید ها توسط پین و فنر کار می کردند اما به مروز زمان هوشمند تر شده اند.

امروزه کلید ها بدون قطع جریان برق می توانند کار کنند و عملکرد های متفاوتی داشته باشند. علاوه بر ساختار داخلی کلید، کنتاکت ها یکی از بخش های مهم کلید هستند که علاوه بر زیبایی، باید قابلیت ضد سایش و ضد خوردگی را داشته باشند. به ویژه در محیط های صنعتی باسد از پلاستیک های سخت و فشرده و یا سرامیک های ساخته شوند که بتوانند محیط های مرطوب و یا دارای Ph های متفاوت را تحمل کنند، کلید رابطه بین انسان و ماشین است و کنترل کننده فرآیندها، شروع و پایان دادن یک عمل با کلید انجام می پذیرد. کلید انتخاب جدایی ناپذیر از یک تابلو برق است و می تواند در ابعاد خانگی و صنعتی کاربرد های وسیعی داشته باشد.

اجزای کلید سلکتور

کلید سلکتور یک کلید مکانیکی است که می تواند به سمت چپ و راست و طرفین بچرخد تا کنتاکت های الکتریکی باز یا بسته شود. این وسیله بیشتر برای راه اندازی یا توقف دستگاه ها یا سوئیچ بین دو یا سه مدار الکتریکی استفاده می شود. سوئیچ نحوه انتخاب فرآیند ها را انعطاف پذیرتر می کند. اجزای کلید شامل بخش اپراتور، نگهدارنده، بلوک تماس و بلوک LED است که در یک محفظه نصب می گردد. خب حالا که تا اینجا توجه شدید که کلید گردان چیست شما دوستان برای شناخت دیگر محصولات تجیزات برق صنعتی مانند کنتاکتور، اینورتر، بی متال، کلید اتوماتیک و… میتوانید به صفحه وبلاگ ما در ولت استار مراجعه نمایید.

انواع کلید گردان

کلید های گردان دارای لوازم جانبی و ویژگی های منحصربه فرد برای کاربرد های مختلفی عرضه می گردد. هر یک از این کلید ها در بخشی از صنعت کاربرد خاصی را شامل می شوند.از این کلید ها برای تامین و تغذیه انرژی دستگاه‌ های صنعتی مختلف برای پیشگیری از قطعی ناخواسته و مواردی دیگراستفاده می گردد.

 امروزه کلید گردان ها در انواع مختلفی عرضه می گردد که شامل موارد ذیل می باشد :

  • کلید گردان یک‌طرفه
  • کلید گردان دوطرفه
  • کلید گردان تکفاز
  • کلید گردان سه فاز
  • کلید گردان ستاره‌ای
  • کلید گردان دالاندر
  • کلید گردان ولتمتر
  • کلید گردان آمپرمتر

ما در ولت استار انواع کلید گردان را با بهترین قیمت بازار و با کیفیت و ضمانت ارائه میدهیم شما با خاطر آسوده بتوانید خریداری نمایید و اگر با مسائل و مشکلاتی رو به رو شدید میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

از این کلید ها با توجه به موقعیت ها و ویژگی های خاصی که طراحی شده استفاده می گردد. کارشناسان برق صنعتی با استفاده از این کلید ها جریان برق مورد نیاز دستگاه‌ ها و ماشین‌آلات مختلف را تنظیم و برقرار می نمایند. به طور کلی این کلید ها موجب افزایش ایمنی فرایند تولید و جلوگیری از آسیب‌ های مختلف به علت جریان برق می گردند.

تصویر کلید گردان برند کاوه
تصویر کلید گردان برند کاوه سه فاز دو طرفه 16 آمپر

نحوه عملکرد اینترلاک در کلید گردان

برخی از کلید های گردان با عنوان کلید های ایمنی که دسته ی زرد و قرمز رنگی دارند، می توانند حالت اینترلاک نیز داشته باشند. این اینترلاک به گونه ای تعبیه شده تا وقتی کلید روی حالت قطع قرار گرفت درب تابلو باز شود. از طرفی این کلید ها قابلیت قفل و نشانه گذاری در حالت قطع را دارند.

در نتیجه تنها زمانی می توان روی تجهیزات داخلی تابلو کار کرد که کلید روی حالت قطع قرار گرفته باشد. کلید های ایمنی از نوع قابل قطع زیربار نامی بوده و باید بتوانند جریان بزرگترین الکتروموتور موجود در شبکه را در حالت رتور قفل شده قطع کنند.

کاربردهای کلید گردان

  • حمل و نقل مواد، بسته بندی، جابه جایی، انبارداری
  • استخراج نفت و گاز، پالایش و فرآوری  
  • صنایع غذایی و نوشیدنی
  • صنایع غذایی و نوشیدنی
  • صنایع خودرو
  • تجهیزات سنگین و ماشین کاری 
  • شیشه، پلاستیک و فلزات       

انواع کلید گردان بر اساس عملکرد

یک پل تک راهه :SPST

یک کلید گردان اولیه است که برای اتصال یا قطع اتصال بین دو ترمینال استفاده می شود که سوئیچ ضامن نیز گفته می شود. این کلید دارای یک ورودی و یک خروجی است. این مدار دارای یک اتصال و یک چراغ است. زمانی که کلید در مدار روشن باشد، چراغ روشن می شود و در غیر اینصورت خاموش می گردد و جریان از دو پایانه عبور نمی کند.

یک پل دو راهه :SPDT

 این کلید دارای سه ترمینال است که یک ترمینال به عنوان ورودی و دو ترمینال به عنوان خروجی استفاده می گردد. یک ترمینال متقابل به یکی از دو پایانه متصل می شود. در سوئیچ SPDT، به جای پایانه های دیگر، فقط از ترمینال COM استفاده می شود، برای مثال می توانیم از COM & A یا COM & B استفاده کنیم. کاربرد این کلید در یک مدار سه طرفه برای روشن/ خاموش کردن یک چراغ از دو مکان مانند از بالا و پایین یک راه پله است.

در مدار زیر هنگامی که کلید A بسته است، جریان از پایانه ها عبور می کند. اما فقط نور A می درخشد و چراغ B خاموش می شود. هنگامی که کلید B بسته است، جریان از پایانه ها عبور می کند و فقط چراغ B می درخشد و نور A خاموش می شود. دو مدار از یک منبع تغذیه کرده و از یک راه کنترل می شوند.

دوپل تک راهه :DPST

این سوئیچ از از دو پل و یک تک راه تشکیل شده است به این معنی که شامل دو کلید یکسان است که در کنار هم قرار گرفته اند که سوئیچ با یک ضامن کار می کند، به این معنی که دو مدار مجزا در یک زمان از طریق یک فشار کنترل می شوند. این سوئیچ برای روشن/خاموش کردن دو مدار استفاده می شود و از چهار ترمینال یعنی دو ورودی و دو خروجی برق تشکیل شده است. هدف اصلی این سوئیچ تنظیم یک دستگاه 240 ولتی است که در ان هر دو ولتاز تغذیه باید روشن باشند در حالی که سیم باید متصل باشد. هنگامی که این کلید روشن است، جریان از دو مدار شروع می شود و هنگامی که خاموش می شود، جریان متوقف می شود.

دوپل دوراهه :DPDT

این کلید برابر است با دو کلید SPDT یعنی دو مدار مجزا که دو ورودی هر مدار را به کی از دو خروجی متصل می کند. موقعیت سوئیچ تعداد راه ها را کنترل می کند و از بین دو کنتاکت، هر کنتاکت می تواند مسیریابی شود.

کلید گردان
کلید گردان تکفاز

جعبه محافظ کلید گردان

با توجه به نیاز روز افزون به استفاده از کلید های گردان با پوشش حفاظتی مناسب در مقابل گرد وغبار و پاشش آب، شرکت تولیدی الکتروکاوه اقدام به تولید جعبه های محافظ کلید گردان از ۱۶ تا ۱۰۰ آمپر نموده است. عمده مصارف جعبه های محافظ استفاده در واحد های تاسیساتی و انواع ماشین آلات صنعتی و نصب در مناطق دارای گرد و غبار و پاشش آب می باشد. عدم نیاز به تابلوی برق و نصب به صورت روکار و مجزا از سایر لوازم برقی و داشتن بدنه مقاوم در مقابل ضربه از امتیازات این جعبه ها بوده و به لحاظ عدم کاربرد قطعات فلزی در ساخت بدنه جعبه های محافظ، در صورت ایجاد اتصال کابل ها با بدنه به علت عایق بودن، کاملا در برابر خطر برق گرفتگی ایمن و محفوظ می باشد.

روش خرید کلید گردان

کلید گردان یکی از تجهیزات لازم برای تامین برق تجهیزات و دستگاه‌ های صنعتی محسوب می‌شود. این کلید نقش مهمی در ایمنی و تامین انرژی مورد نیاز ماشین‌ آلات صنعتی دارد. در صورتی که قصد خرید کلید گردان دارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین بای بست الکترونیک نمونه مورد نظر خود را از میان نمونه‌های موجود در بازار انتخاب و خریداری کنید، با خرید کلید گردان از فروشگاه آنلاین بای بست الکترونیک می‌توانید از اصالت محصول و همچنین رقابتی بودن قیمت خرید آن مطمئن باشید.

فروشگاه ما پس از نهایی شدن سفارش، در سریع‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظر را برای شما ارسال می‌کند.با خواندن این مقاله در ولت استار متوجه شدید که کلید های گردان چه کاربرد هایی دارند. شما می توانید با کلیک بر روی لینک زیر از کلید گردان های با کیفیت موجود در ولت استار دیدن کنید و خریدی با اطمینان را با ما تجربه کنید.

shop_manager
ارسال دیدگاه