کلید حرارتی چیست؟ + کلید حرارتی همان بی متال است؟

کلید حرارتی

کلید حرارتی یا MPCB که مخفف Motor Protection Circuit Breaker می باشد به معنای مدار حفاظت قطع کننده موتور است، کلید حرارتی در دسته قطعات محافظ قرار دارد و یکی از بهترین‌ ها برای محافظت از دستگاه‌ های مکانیکی و برقی و تابلو برق صنعتی است. کلید حرارتی را با نام کلید محافظ موتور نیز می‌شناسند، در ساختار این نوع کلید هم بی متال و هم فیوز مینیاتوری قرار داده ‌شده است.کلید حرارتی را تا محدوده ۱۲۵ آمپر ساخته‌اند که در کلید سیمی که جریان در آن برقرار می‌شود را با حلقه‌ هایی پوشانده‌اند.

دلیل استفاده از حلقه‌ های اطراف سیم به این خاطر است که اگر جریان زیادی از آن عبور کرد، این حلقه‌ ها گرمای خود را به بی متال منتقل کنند تا تیغه‌ای که در کلید وجود دارد منحرف شود و اهرم بی متال را جابجا کند.این جابجایی می‌تواند کنتاکت های سوئیچ را تغییر دهد که به قطع مدار فرمان منجر می‌شود. اگر یک موتور به‌ درستی محافظت نشود، ممکن است به تعمیرات پرهزینه یا حتی تعویض کامل تجهیزات منجر شود. یک موتور الکتریکی که به‌ درستی با یک کلید حرارتی حفاظت شده باشد عمر خدمات بسیار طولانی تری خواهد داشت.

عملکرد  کلید حرارتی

کلید حرارتی را می توان زیر مجموعه ای از قطع کننده مدار مغناطیسی حرارتی در نظر گرفت، اما با عملکرد های اضافی که مخصوص محافظت از موتورهای برقی طراحی شده اند. اصل کار اصلی شبیه به سایر قطع کننده های مدار است. از کلید حرارتی برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود.

این پایه بر روی یک مخاطب در حال گسترش و پیمانکاری است که در صورت تشخیص جریان بیش از حد ، موتور را جدا می کند. این بسیار مهم است که بدانیم کلید حرارتی دارای تاخیر پاسخی است، به این ترتیب اجازه می دهد جریان های ورودی زیاد در هنگام شروع موتور جریان یابد. اما اگر موتور بنا به دلایلی قادر به شروع کار نباشد، کلید حرارتی در پاسخ به جریان ورودی افزایش می یابد.کلید مغناطیسی در هنگام وجود اتصال کوتاه ، خطای خط یا سایر نقص الکتریکی جریان بالا استفاده می شود. برخلاف حفاظت حرارتی، حفاظت مغناطیسی آنی است، تا فوراً جریان های خطای خطرناک را جدا کنید.

کاربردهای کلید حرارتی

موارد زیر فقط چند نمونه از دستگاه های هدایت شده توسط موتورهای برقی در ساختمان های تجاری و صنعتی است:

  • تهویه هوا، چیلر، کمپرسور، پمپ حرارتی و برج خنک کننده سقف
  • فن های استخراج و تزریق و همچنین واحد های انتقال هوا
  • سیستم های پمپاژ آب
  • دستگاه آسانسور و دستگاه های دیگر
  • تسمه نقاله صنعتی و سایر ماشین آلات مورد استفاده در فرآیند های تولید

در تمام این کاربرد های صنعتی و تجاری موتورهای برقی، MPCB نقش اساسی در ارائه حفاظت الکتریکی دارد. در صنعت می‌ توان از فیوزها نوع کند کار و بی‌متال و در برخی از موارد از یک کلید MPCB به صورت ساده و همچنین از کلید حرارتی برای حفاظت موتورهای سه فاز و تک فاز القایی (به صورت خاص نوع روتور قفسه ای) استفاده کرد. موتورهای الکتریکی تجهیزات گرانی هستند بنابراین نقش MPCB بسیار مهم است.

کلید حرارتی اشنایدر

اتصال کوتاه و کلید حرارتی

اتصال کوتاه و اضافه‌بار از مواردی است که سبب آسیب‌ دیدگی موتور می‌شوند که با به کار گرفتن کلید حرارتی MPCB این مشکل می‌تواند حل شود زیرا به‌راحتی می‌تواند موتور را به‌ صورت هم‌ زمان، در برابر این دو عامل محافظت کند و از بروز خسارات جلوگیری به عمل آورد، در صورت اضافه بار یا اتصال کوتاه، MPCB به طور خودکار مدار را قطع می کند.

دارای کنتاکت های داخلی است که خط منبع تغذیه را به بار متصل می کند. یک سیم پیچ داخلی جریان های اتصال کوتاه (مقادیر جریان زیاد یا بسیار زیاد) را تشخیص می دهد، در حالی که یک عنصر حساس به حرارت که روی دو فلزی جوش داده شده است، جریان های اضافی (مقادیر جریان کمی بالاتر از مقدار اسمی) را تشخیص می دهد که ممکن است به موتور آسیب برساند. در صورت افزایش جریان، سیم پیچ یا دو فلزی باز شدن کنتاکت ها را تعیین می کند.

تفاوت کلید حرارتی با سایر قطع کننده های مدار

تفاوت اصلی بین MPCB و سایر قطع کننده های مدار در این است که MPCB می تواند در مقابل عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز محافظت کند. موتورهای مدار سه فاز به منظور اجرای کارآمد به سه هادی زنده با ولتاژ متعادل نیاز دارند، عدم تعادل بیش از 2٪ برای عمر سرویس موتور مضر است.

اگر به طور ناگهانی یکی از ولتاژهای فاز از بین برود ، این اثر حتی بیشتر آسیب می بیند، زیرا موتور تنها با دو مرحله کار می کند. کلید حرارتی قادر است با اندازه گیری اختلاف بین ولتاژ فاز، این شرایط را تشخیص دهد و در صورت بروز موتور بلافاصله موتور را جدا کند. توجه به این نکته ضروری است که عدم تعادل جریان فاز در سیستم های سه فاز که دارای بارهای تک فاز جداگانه هستند طبیعی است اما وقتی مدار سه فاز یک موتور الکتریکی را مجبور می کند قابل قبول نیست. حال به سراغ ویژگی هایی که یک کلید حرارتی می تواند داشته باشد می پردازیم:

کلید حرارتی هیوندای

ویژگی های کلید حرارتی

کلید های حرارتی می‌توانند برق ایمن برای موتور را مهیا کنند و توانایی‌ ها و ویژگی های بسیاری دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • هرگونه اتصال و نقص الکتریکی (مثل اتصال فاز به فاز، اتصال کوتاه و اتصال فاز به زمین) که در بازه ظرفیت قطع کنندگی کلید های حرارتی باشد، باعث قطع شدن برق الکتروموتوراز منبع، توسط کلید های حرارتی می‌شود.
  • یکی دیگر از توانایی‌ های کلید های حرارتی حفاظت از موتورهای سه فاز در برابر نقص‌ های مدار(مثل قطع فاز و بالانس نبودن فاز) و پیشگیری از خسارت‌ های شدید با قطع کردن برق می‌باشد.
  • در صورتی که موتور خاموش شده باشد، نبایستی بلافاصله روشن گردد چون امکان خرابی دائم موتور وجود دارد. بنابراین اگر اضافه باری حاصل شده باشد کلید حرارتی پس از قطع برق، فرصت کافی جهت سرد شدن و روشن شدن مجدد موتور را با تاخیر حرارتی مهیا می‌کند.
  • کلید حرارتی دارای نمایشگر LED به منظور نمایش خطاهای رخ داده در موتور می باشد.
  • کلید های حرارتی زمان لازم به منظور خنک شدن را در اختیار موتور قرار می‌دهند و پس از این مدت توانایی وصل خودکار موتور را دارا می‌ باشند.
  • امکان استفاده دستی از آن وجود دارد و می‌ توان به کمک شستی که بر روی آن قرار دارد، موتور را قطع و وصل کرد. این ویژگی در زمان تعمیر موتور بسیار به کار می‌آید.
  • قابلیت تنظیم درجه جریان رادارند که می‌تواند هر نوع موتوری را به کمک آن محافظت کرد.می‌توان آن را به‌ وسیله کلید تست امتحان کرد و از سالم بودنان اطمینان حاصل کرد.

تا اینجا فهمیدیم که کلید حرارتی چه توانایی منحصر به فردی دارد. در ولت استار انواع کلید های حرارتی را در مدل های مختلف موجود می باشد. همین حالا با اطلاعاتی که به دست اوردید می توانید تجربه خریدی با کیفیت را با ما داشته باشید.

معایب کلیدهای حرارتی

کلید های حرارتی در کنار مزایای فوق العاده ای که دارند، از معایبی نیز برخوردار می باشند. این معایب عبارتند از:

  • محدودیت آمپر (حداکثر ۱۲۵ آمپر) در ساخت این کلیدها.
  • احتمال خرابی کلید ها و آسیب دیدگی آن ها در صورتی که از کنتاکت های الکتریکی استفاده شود.
کلید حرارتی ال اس

جریان مغناطیسی، جریان حرارتی و تفاوت آنها

به بیان ساده وقتی یک الکتروموتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا میرود موتور داغ می کند که به این اتفاق می گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکتروموتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند می گویند جریان مغناطیسی  بالا رفته است.

کلید حرارتی چه تفاوتی با بیمتال دارد؟

عملکرد کلید های حرارتی تقربیا شبیه بی متال است و کارش حفاظت در برابر اختلات جریان است مانند بی متال، اما یک سری تفاوت هایی بین بی متال وکلید حرارتی است که موجب شده کلید های حرارتی بهتر از بی متال ها باشند و ضریب امنیت آن بیشتر از بی متال باشد حال به این تفاوت ها می پردازیم:

  • اولین تفاوت در این است که بی متال مدار فرمان را قطع میکند ( از طریق پیج های ۹۵ – ۹۶ ) ولی کلید حرارتی مستقیماً سه فاز مدار قدت را قطع می کند و باعث قطع شدن موتور می شود.
  • دومین تفاوت را می توان اینطور بیان کرد که کلید حرارتی هم از جریان حراتی محافظت میکند و هم از جریان مغناطیسی در صورتی که بی متال فقط از جریان حرارتی محافظت می کند

نکات قابل توجه هنگام انتخاب کلید حرارتی

برای انتخاب کلید حرارتی بهتر است به توان اسمی آن ها توجه شود. به طور مثال در صورتی که موتور مورد نظر ۲.۲ کیلو وات با جریان اسمی ۴.۵ آمپر است. بهترین و مناسب ترین کلید حرارتی کلیدی با رنج ۴ تا ۶.۳ آمپر است.

در ولت استار تمامی محصولات با بهترین قیمت بازار و کاملا به‌روز شده وجود دارند در همین راستا در ولت استار انواع کلید های حرارتی در مدل های اشنایدر، ال اس، هیوندای، پارس فانال با بهترین قیمت بازار موجود می باشد. کلید های حرارتی که در ولت استار موجود می باشند از نظر کیفیت حرفی برای گفتن دارند و شما می توانید با اطمینان خاطر خرید خود را ثبت نمایید.

shop_manager
ارسال دیدگاه