کلید اتوماتیک چیست؟ + انواع کلید کامپکت و کاربرد آن

کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک یکی از تجهیزات برقی پر کاربرد در انواع تابلو برق صنعتی می‌باشد. از کلید اتوماتیک به عنوان یک قطع کننده اصلی در مدار استفاده می‌شود. تا انتهای این مقاله از سایت ولت استار همراه باشید تا به شناخت بیشتری درباره کلید اتومات و انواع آن بپردازیم.

کلید اتوماتیک چیست؟ (MCCB)

کلید اتوماتیک که به کلید کامپکت نیز معروف است، به جهت محافظت از لوازم برقی و مصرف کننده‌ ها در تابلو برق استفاده می‌شود. این کلید قطع کننده برای جلوگیری از اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می‌شود. و از کلیه تجهیزات برقی شامل سیم و کابل مدار، سایر قطعات تابلو ، سیستم های روشنایی و کلیه مصرف کننده‌‌ ها محافظت می‌کند.

همچنین کلید کامپکت به کلید کمپکت و کلید اتومات نیز معروف است. این کلید امکان شرایط قطع و وصل ایمن و اتوماتیک را فراهم می‌کند و در سه حالت خاموش، روشن و خطا قرار می‌گیرد.

کلیدهای کامپکت با جریان‌های نامی مختلف و با انواع برند ها در فروشگاه اینترنتی ولت استار به فروش می‌رسد. برای مشاهده محصولات ما به صفحه کلید اتوماتیک کمپکت مراجعه کنید.

انواع کلیدهای اتوماتیک

1.کلیدهای اتوماتیک کامپکت (کمپکت)

کلید های کمپکت معمولا برای برق فشار ضعیف می‌باشد که وظیفه آن انجام قطع و وصل کردن در مدار الکتریکی است. همچنین کلید های کمپکت با برندهای مختلف از جمله: اشنایدر و هیوندای، زیمنس و… می توانند باعث جلوگیریاز اتصال کوتاه و اضافه بار را بگیرد و سبب قطع و وصل کردن جریان نامی بشود.

تصویری از بهترین کلید های اتوماتیک
کلید اتوماتیک اشنایدر از بهترین برند های کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک کمپکت بدون آسیب رساندن به کلید در بارهای اضافی از پیش تعیین شده، مدار برق را قطع می‌کند. در نتیجه کلید کمپکت ترکیبی از یک کلید قطع کننده و یک سیستم حفاظت اضافه بار تشکیل شده است. و عملکرد آن همانند کلید معمولی همراه با مینیاتوری است. همچنین کلید های کمپکت قابلیت های بیشتری هم دارا می‌باشد که شامل حفاظت از الکتروموتور، حفاظت از اتصال به زمین و حفاظت ژنراتوری می‌باشد و با استفاده از رله‌های میکرولوجیک (رله شنت) در داخل کلید اتومات این قابلیت‌ ها تامین می‌شود.

امکانات کلید اتوماتیک

  • رله افت ولتاژ: وظیفه این رله به گونه‌ای است که هنگامی که ولتاژ تغذیه آن کمتر یا مساوی 70% ولتاژ نامی بشود، فرمان قطع کلید را اجرا می‌کند. و از اتصال کلید در هنگتم پایین بودن ولتاژ جلوگیری می‌کند. اینه رله بصورت دو مدل با تاخیر و بدون تاخیر در بازار به فروش می‌رسد.
  • رله شنت تریپ: این رله در صورتی که وتاژ تغذیه‌اش در بازه بین 70 تا 110 درصد ولتاژ نامی باشد، کلید را قطع می‌کند. این رله با دو مدل AC و DC در بازار موجود می‌باشد. کاربرد دیگر این رله در استفاده آن بصورت مانتورینگ اتاق فرمان است که بوسیله کنتاکت‌های کمکی انجام می‌شود.
  • کنتاکت‌ های کمکی: این کنتاکت ها بوسیله پل‌های اصلی کلید قطع و وصل می‌شوند و می توان با آنها عمل قطع و وصل کردن کلید را بر عهده داشت.
  • واحد محدود کننده جریان: وظیفه این واحد در افزایش قدرت قطع کلید می باشد.

همانطور که میدانید کلیه کلید های قطع کنند همانند کلید اتومات داری رنج جریانی متفاوت می‌باشد. با این تفاوت که در کلید های اتومات با افزایش جریان نامی آن، سایز قالب آن بزرگتر می‌شود.

2.کلید اتوماتیک غیر قابل تنظیم(Fix)

یک نوع خاص از کلید های اتوماتیک وجود دارد که با نام کلید اتوماتیک غیر قابل تنظیم یا فیکس شناخته می‌شوند. و عمده عملکرد آن مشابه با کلید های اتوماتیک می‌باشد ، با این تفاوت که طیف جریان نامی یا قدرت قطع کردن در این کلید ها ثابت است. کلید اتوماتیک فیکس نسبت به کلید اتوماتیک کامپکت پیچیدگی کمتری دارد، و به نسبت ارزان تر هم هست. عموما از این کلید ها در مدار تابلو هایی که رنج جریان با تاخیر ثابت طراحی مونتاژ شده‌اند ، استفاده می‌شود.

3.کلیدهای اتوماتیک هوایی

کلید اتومات هوایی یکی از انواع کلید های اتوماتیک فشار ضعیف است که در مدارهای با آمپر بالا استفاده می‌شود. و همانند سایر کلید های اتومات در برابر اتصال کوتاه آنی و تاخیری، اضافه بار و همچنین اتصال به زمین محافظت می‌کند.

این کلید در ورودی تابلو های برقی که جریان بالا دارند استفاده می‌شوند و امکان حالت سلکتیو را بین کلید های خروجی را فراهم می‌کند. و به جهت وجود مکانیزم اطفای جرقه بوسیله‌ی هوای آزاد، به آن کلید اتوماتیک هوایی می‌گویند. همچنین عمر مفید کلید اتومات هوایی، حدودا دو برابر کلید اتوماتیک کمپکت می‌باشد.

تفاوت کلید اتومات و کلید مینیاتوری (MCCB or MCB)

اکنون قصد داریم به تفاوت‌های اصلی بین کلیدهای مینیاتوری و کامپکت بپردازیم.

تصویر کلید اتوماتیک و کلید مینیاتوری
فرق بین کلید اتوماتیک و کلید مینیاتوری چیه!؟

کلید های مینیاتوری یا فیوز (MCB) یک قطع کننده الکتریکی در برابر اتصال کوتاه جریان و یا اضافه بار است. و عموما جهت محافظت در مدار تابلو مونتاژ و نصب می‌شوند. مینیاتورها دارای جریان با حداکثر 63 آمپر است ، به طوری که جریان قطع آن قابل تنظیم نیست.

ما در فروشگاه اینترنتی ولت استار به فروش کلیه تجهیزات برق صنعتی از جمله مینیاتوری می‌پردازیم. برای مشاهده محصولات مینیاتوری به صفحه خرید مینیاتوری مراجعه کنید.

و اما کلید اتوماتیک یا کمپکت (MCCB) به عنوان قطع کننده اصلی تابلو و یا قطع کننده برای جریان‌های زیاد یا اتصال کوتاه است. و تفاوت آن در این است که تا جریان های 1600 آمپر را تحت پوشش قرار می‌دهد ، و برخلاف مینیاتوری می‌توان جریان قطع آن را در یک محدوده خاص تنظیم نمود. همچنین در کلید های اتوماتیک اغلب با منحنی عملکرد یا تیپ C عرضه می‌شوند. این در صورتی است که کلید های مینیاتوری معمولا برای مصارف الکتروموتوری و روشنایی با تیپ بندی متنوع تولید شده اند.

چرا کلید اتوماتیک بطور حساس ساخته می‌شوند؟

یکی از مهم ترین دلایل تولید حساس کلید های اتومات، وجود جریان‌ های هجومی در شبکه است. این جریان‌ های هجومی در مدت کوتاهی بسیار زیاد شده و می‌تواند بدلیل اتصال کوتاه، اتصال دو فاز به یکدیگر و یا اضافه جریان غیر طبیعی در سیستم باشد.

تصویر کلید اتوماتیک
کلید اتوماتیک متصل شده

چند اصطلاح کلیدهای اتوماتیک

برای بررسی مشخصه‌ های فنی در کلید کامپکت از پارامترهایی استفاده می‌شود که بر بدنه این کلید وجود دارد. این پارامترها شامل اعدادی هستند که هر کدام معنای مشخصی دارند. مانند:

In: بیانگر جریان نامی کلید اتومات است. در واقع یعنی معرف جریانی که کلید می‌تواند تحت شرایط از قبل تعریف شده، تحت آن جریان فعالیت داشته باشد.

Im: بیانگر جریان اتصال کوتاه کلید کمپکت است. که عموما این جریان را بین 5 تا 10 جریان نامی کلید انتخاب می‌شود.

Icm: بیانگر بالاترین قدرت کلید اتوماتیک در اتصال کوتاه مدار می‌باشد.

Icu: معرف قدرت قطع نهایی در کلید کمپکت است. به بیان دیگر یعنی اینکه کلید اتومات می تواند حداکثر، چقدر از جریان مدار هنگام اتصال کوتاه را بدون آسیب قطع کند.

Uc: بیانگر ولتاژ نامی در عملکرد کلید اتومات می باشد. و اغلب این ولتاژ معرف ولتاژ بصورت فاز به فاز در سیستم می‌باشد.

Ui: این پارامتر بیانگر حداکثر ولتاژی است که در سیستم تولید می شود و کلید های اتومات می تواند آن را تحمل کند.

کلام آخر

در این مقاله از سایت ولت استار به بررسی کلیات و نحوه عملکرد کلیدهای اتوماتیک پرداختیم. بهتر است برای خرید هر محصولی از آن اطلاعات کافی داشته باشید. ما در فروشگاه اینترنتی ولت استار کلیه لوازم برق صنعتی را با بهترین کیفیت و برندهای معتبر به فروش می‌رسانیم برای مشاهده محصولات ما به صفحه تجهیزات برق صنعتی مراجعه کنید و با دریافت یک مشاوره رایگان از ما انتخاب خود را نهایی کنید.

shop_manager
ارسال دیدگاه