نکات مهم در انتخاب بی متال + عملکرد استاندارد بی متال

نکات مهم بی متال

بی متال چیست؟

بی متال قطعه ای برقی است که به صورت سری در مدار قرار می گیرد و جهت حفاظت از موتورها در برابر اضافه بار در همه تابلو برق ها به کار می رود، به همین علت یک نوع رله حفاظتی به شمار می رود. گاهی اوقات در یک خط اتوماسیونی با بالا رفتن جریان و به سبب آن بالا رفتن حرارت، آسیب های شدیدی به مدار وارد می شود. برای حل این مشکل از یک تجهیز ساده و در عین حال بسیار مهم به نام بی متال استفاده می شود.

رله حرارتی بی متال (Bimetallic Thermal Overload Relay) نوعی رله اضافه بار است که برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور الکتریکی استفاده می‌شود. برای دیدن انواع محصولات بی متال که با قیمت روز و کیفیت بسیار خوب در ولت استار ارائه می شود میتوانید وارد لینک انواع بی متال شوید و پس از بررسی مشخصات، بی متال مورد نظر خریداری نمایید.

استفاده از رله‌های اضافه بار، فیوزها و یا مدارشکن‌ها می‌توانند موجبات ایمن کار کردن یک موتور الکتریکی را فراهم کنند. رله اضافه بار از موتور محافظت می‌کند، در حالی که از فیوز برای محافظت از مدار استفاده می‌شود. به بیان دقیق‌تر، فیوزها و همچنین مدارشکن‌ها برای تشخیص و قطع جریان اضافه بار درون مدار در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که رله اضافه بار جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور الکتریکی به کار می‌رود. تا جایی که یک رله اضافه بار می‌تواند بدون قطع مدار شکن (بریکر) فرمان خاموش شدن موتور را صادر کند.

هر موتور به منظور اطمینان از عملکرد طولانی و ایمن و هم چنین کم کردن زمان خرابی باید از هر نوع خطای ممکن محافظت شود. تقریبا تمامی صنایع برای کنترل فرآیند و تولیدشان به موتورهای الکتریکی متکی هستند. بنابراین لازم است موتور حتما ایمن شود. رله اضافه بار حرارتی ( بیمتال) یکی از انواع تجهیزاتی است که موتور را در مقابل آسیب های ایجاد شده در برابر اضافه بار و اضافه جریان محافظت می کند. بی متال به همراه کنتاکتور مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را در مراکز کنترل موتور و استارتر های موتور پیدا کرد.

عملکرد بی متال

اساس کار بی متال بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز است، به طوری که در اثر عبور جریان اضافه بار، دو فلز گرم می شوند و طول آنها زیاد می شود، در این حالت دو فلز به سمت فلز با ضریب انبساط طولی کمتر خم می شوند، حرکت هر یک از بیمتال ها به یک اهرم فشار می آورد و در نتیجه این خم شدن، با جا به جا شدن هریک از اهرم ها، یک میکروسوئیچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته است، تغییر وضعیت می دهد و مسیر عبور جریان قطع شده و مدار باز می شود.

گاهی مواقع این قطعه آهسته عمل می کند و یا ایجاد جرقه می کند و محل های اتصال می سوزند و سوختگی ایجاد می کنند.برای رفع چنین مشکلاتی، دو آهن ربا در پایین و بالای تیغه دو فلزی قرار داده می شود، که موقع وارد کردن نیروی مغناطیسی به آنها، باعث بسته شدن سریع اتصال می شود و در نتیجه از ایجاد سوختگی جلوگیری می کند.

تصویر بی متال ال اس
یک نمونه از بهترین بی متال ال اس

جنس این دو فلز معمولا فولاد و مس و یا در بعضی موارد فولاد و برنج است که معمولا با پرچ، جوشکاری و یا لحیم کاری به هم متصل می شوند. بی متال از اتصال این دو فلز ناهمجنس با ضرایب انبساطی متفاوت ساخته می شود، که فلز با ضریب سرعت انبساط بالاتر، در ضلع خارجی انحنای دما قرار می گیرد و این دو فلز به نوعی در حرارت به هم پرس می شوند که به صورت یک تکه دیده می شوند. روال کار بیمتال ها هم به این صورت است که در اثر عبور جریان اضافه بار حرارت زیاد شده و قطعه هادی بیمتال (که در حالت نرمال صاف است) به سمت فلز با ضریب انبساط کمتر خم می شود و با سرد شدن مجددا به حالت اول خود بر می گردد.

انتخاب بی متال مناسب

در مدارات صنعتی، فیوز وظیفه حفاظت در برابر اتصال کوتاه را دارد و برای حافظت الکتروموتور در برابر اضافه بار باید از تجهیزی مانند بی متال استفاده کرد. برای انتخاب رله حرارتی باید به موارد زیر دقت کرد:

  1. تعیین جریان بی متال بر اساس جریان نامی الکتروموتور
  2. عملکرد ریست به صورت دستی یا اتوماتیک
  3. نحوه نصب

عملکرد استاندارد بی متال

یک بی متال استاندارد باید رفتاری مطابق با موارد زیر داشته باشد:

  1. هرگز در بار نامی مدار را قطع نکند.
  2. اگر جریان عبوری از مدار در مدت زمان بیشتر از 2 ساعت به مقدار 5 درصد بیشتر از جریان تنظیم شده روی بی متال باشد، مدار را قطع کند.
  3.  اگر جریان عبوری از مدار به مقدار 1.5 برابر جریان تنظیم شده روی بی متال باشد، در کمتر از دو ساعت مدار را قطع کند.
  4. اگر جریان عبوری از مدار به اندازه 20% بیشتر از جریان تنظیم شده روی بی متال باشد، در کمتر از دو ساعت مدار را قطع کند.
  5. اگر جریان عبوری از مدار به 6 برابر جریان تنظیم شده روی بی متال برسد، در راه اندازی معمولی باید در زمان بیشتر از 2 ثانیه و در راه اندازی های سخت باید در زمان بیشتر از 5 ثانیه مدار را قطع کند.
  6. تمام بی متال ها باید برخی از انواع تاخیر زمانی را داشته باشند. چون موتور در لحظه استارت چند برابر جریان نامی خود جریان می کشد، اگر یک بی متال تاخیر زمانی نداشته باشد، هیچ گاه یک موتور نمی تواند روشن شود.

نصب بی متال

به چند روش می توان موتور را به منبع تغذیه وصل کرد.

نکته قابل توجه برای اتصال بی متال این است که بیمتال جهت عمل کردن و قطع مدار نیاز به گرم شدن تیغه ها دارد، یعنی مدت زمان کوتاهی جهت گرم شدن تیغه ها و عمل کردن بیمتال می باید وجود داشته باشد. به همین جهت در صورت وجود خطای اتصال کوتاه در یک مدت زمان کوتاه میزان بسیار بالایی از جریان از بیمتال می گذرد و قبل از آنکه بیمتال بتواند عمل کند تیغه های آن در اثر حرارت بالا از بین می روند. برای جلوگیری از این مشکل جهت حفاظت خطای اتصال کوتاه در مدار، کلید بریکر اتوماتیک یا مینیاتوری استفاده می شود تا در صورت بروز این خطا به سرعت کلید اتوماتیک مدار را قطع کند تا بیمتال خراب نشود. البته ما در مقاله بی متال چگونه نصب میشود به صورت مختصر راجب این موضوع صحبت کرده ایم که میتوانید از آن استفاده نمایید.

برای قرار گیری بی متال قبل از موتور و اتصال آن به منبع تغذیه، روش مرسوم آن روش مستقیم است و آن این است که مینیاتوری در بالا دست آن قرار می دهیم. در اصل چون بی متال فقط تشخیص خطای حرارتی را دارد، برای تشخیص خطای مغناطیسی لازم است مینیاتوری قبل از بی متال باشد.

عکس بی متال اشنایدر
بی متال اشنایدر که یکی از بهترین بی متال موجود در بازار

نصب بی متال در زیر کنتاکتور

نحوه نصب بی متال زیر کنتاکتور بسیار ساده است. به این صورت که بالای بی متال ها ورودی سه فاز آن وجود دارد که به آنها شاخک های بی متال نیز می گویند. شاخک ها را دقیقا به پایه های خروجی کنتاکتور وصل می کنیم (T1 و T2 و T3 یا U، V و W)

باید دقت کنیم که هنگام نصب بی متال پیچ تنظیم جریان بی متال را دقیقا برابر با جریان نامی موتور قرار دهیم. سپس خروجی های بی متال را به سر موتور وصل می کنیم. به این صورت می توانیم این مدار را قبل از موتور ببندیم.

معمولا در بالا سر کنتاکتور، یک فیوز قرار می دهند. در نصب این فیوزها طبق بند 3-3-2-6-13 از مبحث 13 کتاب نظام مهندسی مقررات ملی ساختمان، باید مراتب زیر مراعات شود:

  1. بین کلید و فیوز از نظر رنج جریانی هماهنگی لازم وجود داشته باشد.
  2. چنانچه فیوز و کلید در یک نقطه از مدار و به صورت سری با همان نصب شده باشند، فیوز در طرف ورودی کلید اتوماتیک (بالا سر کلید اتوماتیک) قرار بگیرد.

فرق بی متال با فیوز

فیوز، جریان‌های بالای حالت اتصال کوتاه را احساس و قطع می کند و جریان‌های به وجود آمده ازاضافه بار زیاد در محدوده عملکرد فیوز نیست. از بیمتال در مدارات سه فاز استفاه می شود، پس هنگامی که یکی از فازها دچار اختلال شود، مسیر دو فاز دیگر را نیز قطع می کند. فیوز قابل تنظیم نیست ولی بیمتال قابل تنظیم است.

به عبارت بهتر هر دو محافظت کننده مدار هستند ولی فیوز، مصرف کننده را در مقابل جریان زیاد و اتصال کوتاه محافظت می نماید وبی متال مصرف کننده را در مقابل اضافه بار احتمالی محافظت میکند.

بیمتال اشنایدر

شهرت و محبوبیت اشنایدر باعث شد نمایندگی های بسیاری در سراسر دنیا از جمله ایران ایجاد شود. نمایندگی اشنایدر الکتریک، قطعات و تجهیزات متفاوت از جمله بیمتال اشنایدر را طراحی کرده است. تنوع در قطعات این برند باعث شده است که هر شخصی با هر نوع نیازی که دارد، به نمایندگی اشنایدر( تهران اشنایدر) مراجعه کند و دست پر بازگردد.

بیمتال های اشنایدر به کنتاکتور متصل می شوند و برای حفاظت از موتور الکتریکی در مقابل اضافه بار استفاده می شود همچنین رنج وسیعی از جریان ها که شامل بازه ی ۰٫۱۲ تا ۸۰۰ آمپر می باشد را پوشش می دهد.

بیمتال زیمنس

شرکت زیمنس یکی دیگر از معروف ترین سازندگان بیمتال می باشد. بیمتال زیمنس از تنوع بالایی برخوردار است و تجهیزی می باشد که به عنوان حفاظت کننده ی موتور در برابر جریان های اضافه به کار می رود بیمتال زیمنس در آمپر های متفاوت در بازار موجود هستند. بیمتال یا رله اضافه بار حرارتی زیمنس با سایر تجهیزات سازگار می باشد و محدوده جریان بیمتال زیمنس از ۰٫۱۱ تا ۱۰۰ آمپر است و حساسیت و دقت بالایی دارد.

خرید بی متال با بهترین قیمت

هنگام خرید بیمتال به قیمت آن توجه داشته باشید زیرا اگر خیلی ارزان باشد، مشخص می شود که کیفیت چندانی ندارد. بهتر است ابتدا بودجه ی خود را مشخص کنید تا انتخاب های محدود تری داشته باشید و سردرگم نشوید و از نکات دیگر برای خرید بی متال این است که اطلاعات کافی درباره ی این وسیله داشته باشید.

یکی از راه هایی که باید انجام دهید این است که نوع نیاز خود را به صورت شفاف و کامل مشخص کنید و حتما سعی کنید به ویژگی ها و قابلیت های آن دقت کنید. یکی دیگر از راهکارهای مطمئنی که می توانیم به شما بدهیم این است که از افرادی که از بیمتال استفاده کرده اند، سوال بپرسید یا در سایت های اینترنتی نظرات و پیشنهادات مشتریان را بخوانید. این کار به شما بسیار کمک می کند

با توجه به اهمیت تجهیزات حفاظتی از جمله بی‌متال، انتخاب دقیق تجهیز نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات فنی کافی از آن است. شما می‌توانید برای خرید، مقایسه قیمت، بررسی اطلاعات فنی و پارامترهای مهم برندهای معتبر نظیر بی متال زیمنس، اشنایدر الکتریک، هیوندای، ال اس و… در در فروشگاه اینترنتی ولت استار به بررسی بپردازید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، استعلام قیمت و خرید بی متال با همکاران ما در ارتباط باشید.

باید توجه شود که بی متال صرفا جهت حفاظت اضافه بار الکتروموتور استفاده می‌شود و برای حفاظت اتصال کوتاه باید از فیوز یا بریکر در مدار استفاده شود.

shop_manager
ارسال دیدگاه