نکات انتخاب خازن فشار ضعیف سه فاز + بهترین برندها

خازن سه فاز فشار ضعیف

 خازن چیست ؟

در واقع خازن در زبان انگلیسی به معنی (capacitor)می باشد. خازن، وسیله ای الکتریکی است که توانایی ذخیره کردن انرژی الکتریکی در خود دارد. خازنها حداقل از دو صفحه رسانا تشکیل می شوند و به وسیله یک عایق از هم جدا شده اند. به عایق های که صفحات خازن را از هم جدا می کنند (دی الکتریک) می نامند. تقریبا میتوان گفت هر ماده غیر رسانایی را دی الکتریک نامند. از قبیل تفلون، پلاستیک، سرامیک،کاغذ و … هر اشیای دیگری که رسانا نباشد به عنوان دی الکتریک از آن استفاده کرد. ذخیره کننده انرزی بسته به دی الکتریکی که در آن قرار گرفته شده است برای ولتاژ های بالا و پایین مورد استفاده قرار میگیرند. کاربرد خازنها به دلیل اینکه بار الکتریکی را در خود ذخیره می کنند، باعث اثبات جریان در مدار و به طور یک نواخت انرژی را وارد دستگاه میکنند و مورد استفاده قرار میگیرد. 

خازن های فشار ضعیف چیست؟

این خازن ها جهت اصلاح ضریب قدرت در شبکه برق فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند و با تکنولوژی MKP شامل یک لایه پلی پروپلین (PP) متالیزه با حداقل ضریب تلفات می باشد.تماس با سیم پیچ از طریق اسپری روی صورت می گیرد، سیستم دی الکتریک این خازن ها از نوع خود ترمیم بدون مایع اشباع می باشد.این خازن ها در محفظه آلومینیومی با ژلی بر اساس روغن گیاهی قرار دارند که این ژل غیر سمی و سازگار با محیط زیست می باشد.این نوع خازن ها دارای قطع کننده اضافه فشار جهت جلوگیری از مشکلات داخلی و افزایش عمر خازن می باشند.ولتاژ کاری آن ها از 230 تا 800 ولت متناوب و تا قدرت 50 کیلووار موجود هستند. همچنین این خازن ها در ولتاژ و ظرفیت مورد نیاز قابل سفارش می باشند که با کلیک بر روی انواع خازن فشار ضعیف میتوانید مشاهده نمایید.

مزیت خازنها 

  • ممانعت از آسیب زدگی به دستگاه های اکتریکی هنگام قطع شدن برق یا جدا شدن دستگاه الکتریک از منبع جریان.
  • خازنها را معمولا برای دستگاه ها الکترونیکی استفاده میکنند تا مانع آسیب زدگی توسط جریان برق به سیستم شوند این کار توسط خازن انجام میشود، به صورتی جریان قطع میشود و یا از منبع نیرو دستگاه جدا میشود مقادیری بار الکتریکی داخل دستگاه باشد و شارژ آن را فارهم کند.
  • از خازنها استفاده ای دیگری میتوان داشته، ماننده استفاده در دستگاه الکترونیکی می توان به مانع دیرکرد و اصلاح ضریب توان و فیلتر کردن موج های که موقع هم سوسازی dc به ac انجام میشود کاربرد دارد.
  • این دستگاه ها معمولا در مواقعی که نیاز است تا  تاخیر جریان اتفاق بیوفتد کاربرد بالابب دارند.
  • خازنها در مدار ها الکترونیکی برای حذف نیوزها که به وجود می آید در مسیرهای مسی مورد بهره وری قرار میگیرند.

خازن سه فاز PKC

خازن سه فاز سیلندری 25 کیلووار PKC محصول شرکت پرتو خازن از تکنولوژی ساخت خازن با فیلم پلی پروپیلن متالیزه بهره می برند. استفاده از این فیلم های پلاستیکی با ضخامت های بسیار پائین (در حد 4 تا 12 میکرون) به عنوان عایق الکتریکی، تحول بزرگی از نظر فنی و اقتصادی در ساخت خازن سه فاز استوانه ایجاد کرده است. ضخامت ناچیز این فیلم ها موجب کاهش مواد مصرفی، حجم، وزن و قیمت خازن شده است.

یک طرف فیلم های مصرف شده در خازن استوانه، در شرایط خلأ، فلز اندود شده است.  تقریبا 95% فلز مصرف شده، روی بوده که باعث ثابت ماندن ظرفیت و مشخصات خازن در طول زمان میشود و مابقی فلز مصرفی از جنس آلومینیوم است که از اکسید شدن سطح فلز جلوگیری می کند. ترکیب دو فلز آلومینیوم و روی موجب ثابت بودن تقریبی مشخصات الکتریکی و شیمیایی خازن استوانه می شود. لبه ای که فلز اندود شده را لبه ضخیم (Heavy Edge) و لبه بدون فلز را حاشیه آزاد (Free Margin) می نامند.

تصویر خازن سه فاز
تصویر انواع خازن سه فاز

پرتو خازن PKC

پرتوخازن از سال ۱۳۷۵ فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده است و اکنون یکی از برند‌های قابل اعتماد در بازار ایران به حساب می‌رود تنوع محصولات PKC و قیمت رقابتی آن باعث محبوبیت این برند در بازار ایران شده است. خازن سه فاز فشار ضعیف پرتوخازن PKC، از جمله خازن‌های با کیفیت و پرکاربرد در کشور که نظر مهندسین و برقکار‌های بسیاری را به خود جلب نموده است، این خازن‌ها دارای متریال داخلی خشک رزینی و یا گازی می‌باشند و در شکل ظاهری سیلندری و مکعبی (باکس) در بازار ارائه خواهند شد.

سابقه در ایران : سابقه استفاده از این برند را در صنایع مختلف نفت، گاز پتروشیمی، صنایع فولاد، سیمان بوده است

ویژگی‌های بارز خازن‌های PKC:

  • تحمل جریان حداقل تا ۱.۳ برابر جریان نامی به صورت دائم (مطابق استاندار IEC)
  • تحمل جریان هجومی حداقل تا ۱۰۰ برابر جریان نامی (مطابق استاندار IEC)
  • قیمت رقابتی با حفظ کیفیت
  • اتصالات متنوع خازن به شبکه از طریق ترمینال‌های، فیشی، st,mt,bt
  • تنوع بالای محصولات
  • رینج خازن‌های: 1 کیلووار تا 60 کیلووار

مهم ترین ویژگی خازن سه فاز سیلندری 25 کیلووار PKC، خود ترمیم بودن آنهاست. اگر در هنگام کار، عایق بین دو فلز به هر علتی آسیب دیده، شکسته و باعث اتصال کوتاه در فیلم شد، عبور جریان بسیار زیاد در محل شکست الکتریکی، باعث ایجاد حرارت و تبخیر لایه فلزی جوشن در اطراف آن طی چند میکرو ثانیه می شود.

فشار گاز ایجاد شده، بخار فلز را به خارج از ناحیه شکست می راند و بدین ترتیب یک ناحیه ایزوله غیر هادی و بدون لایه متالیزه در این محل به وجود می آید. در زمان شکست الکتریکی و پس از آن، خازن سه فاز استوانه PKC 25 KVAR در حالت فعالیت عادی است و هیچگونه جریان محسوسی در این مدت از شبکه کشیده نمی شود.

 نکات مهم در خرید خازن 

  1. توجه به ظرفیت خازن
  2. قابلیت تحمل جریان های شارژ و دشارژ
  3. عمر کارکرد
  4. جریان نشتی
  5. بعاد
  6. فرکانس
  7. قیمت

فراکو آلمان FRAKO

شرکت فراکو، یک شرکت بین المللی در تینگن، آلمان که از سال ۱۹۲۸ میلادی فعالیت خود را آغاز نموده است واکنون از بزرگترین و با کیفیت‌ ترین تولید کنندگان خازن و ادوات اصلاح ضریب قدرت در سراسر دنیا می‌باشد و هرساله با جدیدترین تکنولوژی‌ ها سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. این برند آلمانی در بازار ایران سالهاست که در شرکت‌های توزیع منطقه‌ای پتروشیمی‌ ها وصنایع فلز و فولاد استفاده شده است و یکی از برند‌های خوش نام صنعت برق به شمار می‌آید که میتوانید محصولات خازن فراکو را در فروشگاه آنلاین ولت استار مشاهده نمایید.

تصویر خازن سه فاز فراکو
خازن سه فاز فشار ضعیف فراکو

ویژگی‌های بارز خازن‌های فراکو آلمان:

  • تحمل جریان تا ۲.۷ برابر جریان نامی به صورت دائم
  • تحمل جریان هجومی تا ۴۵۰ برابر جریان نامی
  • خاصیت خود ترمیمی
  • سازگار با محیط زیست

سابقه در ایران : سابقه استفاده از این برند را در صنایع مختلف نفت، گاز پتروشیمی، صنایع فولاد، سیمان، شرکت‌های توزیع برق و … بوده است خازن‌ های برند فراکوه نیز در ایران و تحت دانش فراکو آلمان در حال ساخت بوده و اکنون موفق به اخذ تایپ تست‌های معتبر از مراجع ذیصلاح مطابق استاندارد‌های مرتبط شده و در پروژه‌های شرکت‌های توزیع توانیر مورد استفاده قرار گرفته اند.

خازن 3فاز فشار ضعیف فراکو 30کیلووار LKT30-400DB

خازنهای سیلندری با توجه به تغییر متریال داخلی از روغن به گاز و مواد معدنی و رزینی در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، چرا که در کنار کاهش حجم، وزن آنها نیز کاهش چشم گیری داشته است و این خود موجب کاهش ابعاد تابلو های برق خازنی شده است.

خازن سه فاز فشار ضعیف فراکو (7.5 کیلووار) LKT 5-400 DB از جمله مدل های DB که برای بارها و صنایع سبک طراحی شده اند، که همچون سایر محصولات این سازنده دارای مکانیزم های حفاظتی قطع تحت فشار و خود ترمیمی دی الکتریک بوده و در حالت کلی سری DB حداقل های استاندارد را رعایت کرده است،

خازنهای سیلندری با توجه به تغییر متریال داخلی از روغن به گاز و مواد معدنی و رزینی در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. چرا که در کنار کاهش حجم، وزن آنها نیز کاهش چشم گیری داشته است و این خود موجب کاهش ابعاد تابلو های برق خازنی شده است.

لیفاسا اسپانیا LIFASA

لیفاسا LIFASA در سال ۱۹۴۹ میلادی در اسپانیا، شهر بارسلون تاسیس گردیده و فعالیت خود را عموما بر پایه ساخت تجهیزات برقی از قبیل: خازن، راکتور، فیلتر‌های ضد هارمونیک، آنالایزر شبکه بنا نهاده است. این شرکت همواره بهینه سازی مصرف انرژی را در راس امور خود قرار داده است وبه همین دلیل عمده فعالیت خود را روی ساخت وبارگذاری تجهیزات مرتبط با این هدف در صنایع گوناگون متمرکز نمودهاست. خازن های فشار ضعیف سه فاز لیفاسا هم محبوبیتی در بین مشتریان خود پیدا کرده است. در ولت استار خازن های فشار ضعیف سه فاز چهار برند پی کی سی و فراکو و لیفاسا و پارس شریم موجود می باشد و با بهترین قیمت و کیفیت می توانید خریدی خوب را با ما تجربه کنید.

shop_manager
ارسال دیدگاه