نحوه نصب درست رگولاتورها + ویژگی ها + ساختار کلی و کاربرد آن ها

نصب رگولاتور ها

رگولاتور خازنی

رگولاتور خازنی مغز متفکری است که در بانک های خازنی وجود دارد. این مغز متفکر همچون مغز انسان عمل کرده و توانایی تصمیم گیری و مدیریت بالایی دارد. این مغز متفکر ساختاری الکترونیکی و میکروپروسسوری دارد. از این رو تمام دستورات در زمینه ی فرمان قطع و یا وصل پله های خازنی، بر عهده ی این رگولاتورها می باشد. رگولاتورها عموما برای ارسال دستور قطع و وصل به کنتاکتورها نیاز دارند. پس یک بانک خازنی برای این که سیستم نرمال و متعادلی داشته باشد، نیاز به رگولاتور و کنتاکتور دارد. می توانیم هر دوی این موارد را جزو تجهیزات مهم و حیاتی در تابلوهای برق بانک خازنی به شمار آوریم. همچنین ما در ولت استار درباره انواع مدل ها و برندهای رگولاتور ها صحبت کرده ایم که میتوانید وارد لینک مقاله رگولاتور شوید و از مطالب آن بهره ببرید.

ویژگی های رگولاتور خازنی

  1. مهمترین ویژگی رگولاتورهای خازنی، هوشمند بودن و شناسایی خودکار آن است. بدین ترتیب که بار بین پله های مختلف پخش شده و بر روی یک پله فشار وارد نمیشود.
  2. رگولاتورهای خازنی دارای یک نمایشگر دیجیتال میباشد که امکان بازدید از میزان جریان، ولتاژ، مقدار بار راکتیو و ضریب قدرت را به کاربر میدهد. همچنین به علت داشتن وزن کم و ابعاد کوچک بر روی تابلو برق به آسانی نصب میشود. رگلاتورهای هوشمند به راحتی قابل تنظیم میباشند.
  3. رگولاتورهای استاندارد دارای 4 الی 12 پل میباشند. تعداد پل های موجود در رگولاتور نشان دهنده تعداد خازن ها برای اصلاح ضریب توان است.
  4. رگولاتورها همچنین یک وسیله حفاظتی برای بانک خازنی محسوب میشوند. به این صورت که رگولاتور، حفاظت‌های مختلف نظیر قطع جریان و ولتاژ صفر، آلارم و قطع اضافه جریان‌ هارمونیکی و … را انجام می دهد.
  5. اکثر رگولاتورهای خازنی دارای هشدارهای افزایش یا کاهش ولتاژ و جریان هستند. همچنین دارای اصلاح ضریب قدرت بیشتر و کمتر از حد تعیین شده با خروج و ورود کلیه پله ها به مدار میباشند.

ساختار کلی رگولاتور خازنی

رگولاتور بانک خازنی در واقع قسمت اصلی این سیستم محسوب می شود. نحوه عملکرد رگولاتور به این صورت است که از جریان ورودی سیستم نمونه‌برداری می‌کند و ضریب توان شبکه را با توجه به روابطی که در آن برنامه‌ریزی‌شده است، به دست می‌آورد و به کنتاکتورهای تابلو، دستور وارد شدن یا خارج شدن از شبکه را می‌دهد؛ به این‌گونه که ضریب توان در محدوده 9.0 تا 95.0 قرار گیرد.

نحوه کارکرد صحیح رگولاتور

موفقیت یک رگولاتور در انجام اصلاح ضریب قدرت به ۶ عامل اصلی بستگی دارد:
۱- طراحی سخت‌افزاری دقیق
۲- استفاده از قطعات مرغوب
۳- نرم‌افزار مناسب با الگوریتم کنترل صحیح
۴- استفاده از ابزار نمونه‌های ولتاژ و جریان
۵- نصب صحیح
۶- تنظیمات درست

تصویر یک نمونه از رگولاتور پارس فانال
رگولاتور هوشمند پارس فانال

نصب رگولاتور PKC

نصب این رگولاتور بسیار ساده می باشد به طوری که نمونه ولتاژ را از مدار تغذیه برمی داریم و فقط نیاز است که ترانس جریان روی فاز سوم نصب شود. صحت عملکرد این رگولاتور مستقل از معکوس بستن فاز ها و ترانس جریان است.

نصب رگولاتور بلوک

در اولین مرحله کار ولتاژ کمکی، ولتاژ اندازه گیری، کنترل ولتاژ و مسیر جریان دستگاه با مشخصات برق شبکه مقایسه می کنیم. در دومین مرحله پیش از اتصال دستگاه، از بدون بار بودن تمامی اتصالات خروجی اطمینان حاصل می کنیم و مرحله بعدی دستگاه را توسط دو بست بر روی تابلو نصب می نماییم. بعد از نصب زمین حفاظتی را به لینک ترمینال ارت بر روی  CASE متصل می نماییم. در مرحله بعدی اتصالات براساس نقشه سیم کشی انجام می گیرد و در مرحله آخر پس از انجام اتصالات لینک های اتصال کوتاه را از ترمینال های CT حذف کنید سپس ولتاژ را وصل نمایید.

کاربرد رگولاتور خازنی

هدف از نصب خازن، حذف بار راکتیو متغیر مصرف کننده در هر شرایط است، برای کنترل آن از رگولاتور خازنی یا رگولاتور تصحیح ضریب قدرت استفاده می‌شود. در صنعت بیشتر بارها از نوع سلفی مقاومتی هستند. موتورها، ترانس ها، کوره های القایی و حتی مبدل های قدرت مثل یکسو سازهای تریستوری که مدار کموتاسیون نیز دارند این خاصیت سلفی- مقاومتی را دارند. خاصیت سلفی باعث ایجاد توانی با نام توان راکتیو در شبکه برق می شود. این توان راکتیو که توسط یک کارگاه تولیدی از شبکه برق درخواست می شود یکسری مشکلات برای شبکه برق مثل افزایش جریان، افزایش تلفات و افزایش مقطع سیم ها و کابلها را ایجاد می کند.

رگولاتورها در انواع مختلفی موجود هستند. هریک از این رگولاتور های خازنی به منظور خاصی و در تابلو برق بانک خازنی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. همیشه به یاد داشته باشید بهترین و بهینه ترین تجهیزات را برای بانک خازنی خود انتخاب نمایید.

انواع رگولاتور خازنی و ویژگی آنها

زمانی که اقدام به طراحی تابلو برق می نمایید، باید بدانید چه تجهیزاتی در تابلوهای برق به کار می روند. این که بانک های خازنی از چه رگولاتوری بهره مند می شوند، یا این که آیا این رگولاتورها در بانک های خازنی جزو تجهیزات مهم به شمار می روند یا خیر؟ می توانیم با جرات بگوییم که رگولاتور ها در بانک خازنی از جمله قدیمی ترین، مبهم ترین و اساسی ترین اجزاء تابلوهای برق به شمار می روند. از این رو باید در مورد انواع این رگولاتور ها اطلاعات کافی داشته باشیم.

رگولاتورهای Super PFR 06/PFR 12:

این رگولاتورها را می توانیم از جمله جدید ترین رگولاتورها به شمار آوریم. طراحی این تجهیزات بسیار منحصر به فرد بوده و دارای رابط کاربری موثر و آسان هستند. با استفاده از این سیستم ها می توان به درستی و با دقت وضعیت سیستم های هارمونیک را بررسی نمود.

پس از آن در یک اقدامی دقیق اقدام به قطع و یا وصل پله های خازنی نمود. این نمونه از رگولاتورها دارای ویژگی های خاصی هستند. می توانیم به ویژگی هایی از قبیل: داشتن تنظیمات دستی و اتوماتیک، دارای خروجی آلارم، مجهز به سیستم FCP، مجهز به اندازه گیری دما، مدیریت و تنظیمات کاملا دیجیتالی و… اشاره نماییم. 

رگولاتورها اصولا محاسبه کننده و نمایشگر نیز هستند. زیرا این دسته از رگولاتورها به نمایش تعداد پله های خازنی متصل شده، پارامترها و… می پردازند. از طرف دیگر مقدار کسینوس فی را با مقادیر موثر جریان و ولتاژ محاسبه می کنند.

از جمله مشخصات فنی این رگولاتورهای Super PFR 06/PFR 12، می توانیم به ولتاژ تغذیه برابر با 400 ولت، درجه حفاظتی 40 IP و خروجی relays, max. 250 V, 10 A, AC1 اشاره نماییم.

یک تصور از بهترین رگولاتور های پیشرفته
رگولاتور پیشرفته

رگولاتور خازنی LOVATO:

یکی دیگر از انواع رگولاتورهای خازنی، Lovato می باشد. این رگولاتورها اصولا برای اصلاح ضریب قدرت در مدار های الکتریکی خازن مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی دیگر می توان با استفاده از این رگولاتورهای خازنی، مقدار خازن را از شبکه تجهیز الکتریکی تعیین نمود.

این رگولاتورها دارای ویژگی های خاص و متفاوتی نسبت به رگولاتورهای دیگر می باشند. دارای نمایشگر سه رقمی بوده و اعداد را نشان می دهند. قابلیت کنترل کنندگی ضریب توان میکروپروسسوری را دارند. دو رله ای می باشند و قابل برنامه ریزی هستند.

علاوه بر این، رگولاتورهای خازنی Lovato، دارای پورت سریالی بوده و می توان این سیستم ها را از طریق کامپیوتر تنظیم و تست اتوماتیک نمود. 

همیشه به خاطر داشته باشید زمانی که اقدام به تنظیم رگولاتورهای بانک خازنی می کنید، باید برخی نکات را رعایت نمایید. این که ولتاژی که توسط سازنده ی رگولاتور برای آن در نظر گرفته شده است، باید با ولتاژ شبکه یکسان باشد.

دیگر این که ترانسفورمرهای جریان برق که به منظور تغذیه رگولاتور مورد استفاده قرار می گیرند، باید در ورودی اصلی برق قرار گیرند. به این طریق می توانند هم جریان خازن و هم جریان بار را اندازه گیری نمایند. رگولاتورهای خازنی پی کی سی، بلوک، زایلوگ و پارس فانال در فروشگاه اینترنتی ولت استار موجود می باشد که میتوانید با بهترین قیمت روز خریداری نمایید.

shop_manager
ارسال دیدگاه