معرفی و تاریخچه شرکت زیمنس + وضعیت در ایران و محصولات آن

معرفی شرکت زیمنس

اگر حتی به اندازه یک ماه در حوزه برق صنعتی فعالیت داشته باشید، محال است نام شرکت زیمنس را نشنیده باشید. این شرکت آلمانی یکی از غول های تجهیزات برق صنعتی در دنیا است. البته جالب است بدانید برق صنعتی تنها یکی از حوزه هایی است که زیمنس در آن فعالیت می کند. قرار است در اینجا به معرفی شرکت زیمنس (SIEMENS) آلمان بپردازیم. شرکت زیمنس آلمان در طول 170 سال فعالیت خود تلاش کرده است نوآوری، کیفیت و بهینه سازی را سرلوحه کار خود قرار دهد که شما میتوانید در ولت استار انواع محصولات زیمنس را مشاهده نمایید.

معرفی شرکت زیمنس

در ابتدا اولین پروژه‌ای که این شرکت به انجام رساند طراحی و راه‌اندازی خط تلگرافی بین برلین و فرانکفورت بود. این پروژه و موفقیت ناشی از آن باعث بوجود آمدن فرصت‌های بعدی برای این شرکت نوپا شد و در سالهای بعدی خط تلگراف کلکته و لندن را راه‌اندازی نمود. این شروع راه پرافتخار و پرسود شرکت زیمنس است که در سال ۱۸۹۷ از نام ابتدایی خود یعنی شرکت سازندگی زیمنس و هالسکه به اس اند اچ (S&H) تغییر نام داد. شرکت زیمنس همزمان با تغییر نام خود در سال ۱۸۹۷ به صورت شرکتی با سهامی عام این شرکت بین المللی تمرکز خود را برای تولید محصولات الکتریکی (Electrification)، اتوماسیونی (Automation) با هدف دیجیتال سازی (Digitalization) و کنترل از راه دور قرار داده است.

 اولین مرحله تولید در خارج این شرکت در سال ۱۸۶۳ و با تولید کابل در شهر وولويچ (Woolwich) انگلستان بود. در سال ۱۸۸۲ نیز کارخانه بعدی تولید کابل در سانت پترزبورگ افتتاح گردید. در سال ۱۸۹۲ نیز برای اولین بار، مرکز مدیریتی خارج از کشور زیمنس، در توکیو ژاپن تاسیس شد.این شعبه بعدها در سال ۱۹۱۴ عامل سقوط دولت ژاپن شد. اتفاقی تاریخی که امروزه به نام رسوایی زیمنس نامیده می‌شود.

تاریخچه شرکت زیمنس

با آغاز جنگ جهانی اول، زیمنس نیز به تبع سایر شرکت های آلمانی باید وارد عرصه تولید و حمایت از صنایع نظامی آلمان می شد و در نتیجه شروع به ساخت تجهیزات برق و الکترونیک و حتی سایر تجهیزات نظامی از قبیل قطعات سلاح و موتور هواپیما و خودرو کرد. پس از جنگ به دلیل معاهده ورسای، زیمنس حدود ۴۰ درصد از سرمایه و حق امتیاز های خود را از دست داد.

زیمنس در سال ۱۹۲۴ شرکت خارجی RGS را که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می کرد خریداری و در این حوزه نیز مشغول به فعالیت جدی شد، در طول جنگ جهانی دوم ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ زیمنس دوباره وارد ساخت تجهیزات نظامی شد اما این بار فعالیت خود را به ساخت تجهیزات الکتریکی محدوده ساخت این بار نیز پس از جنگ خیلی از سرمایه های این شرکت توسط کشور روسیه و سایر کشورها به دلیل جبران خسارت به غنیمت گرفته شد و همچنین خیلی از پتنت ها و علائم تجاری زیمنس در سراسر جهان لغو شد و اینگونه این شرکت حدود ۸۰ درصد سرمایه خود را از دست داد.

آغاز دوباره زیمنس

در سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۵ که محدودیت ها به صورت تدریجی از شرکت های آلمانی برداشته می‌شد شرکت دوباره شروع به تاسیس و بازسازی نمایندگی ها و شعبات خود کرد. زیمنس با ساخت اولین سیستم کنترل شده به نام سیماتیک در سال ۱۹۵۴ وارد بازار پردازنده ها شد که قبلا تحت سلطه شرکت آمریکایی IBM بود.

این شرکت در سال ۱۹۶۶ تمامی شرکت‌ های تابعه خود را ادغام و تحت یک نام واحد SIEMENS ثبت کرد. زیمنس مجددا در سال ۲۰۲۰ با توجه به تغییرات بازار های جهانی تصمیم به اصلاح ساختار خود کرد و تحت نام سه شرکت Siemens AG، Siemens Energy و Siemens Healthineers به مسیر خود ادامه می دهد.

کمپانی زیمنس
کمپانی زیمنس که در تولیدات تجهیزات برق صنعتی فعالیت می کند

محصولات زیمنس

این شرکت کلیه تجهیزات مورد نیاز تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی را با استفاده از جدید ترین نکنولوژی دنیا تولید می کند. از جمله محصولات زیمنس می توان ژنراتورهای بادی، بخار و گازی تولید برق، تجهیزات انتقال و توزیع انرژی الکتریکی، تجهیزات کنترل و اتوماسیون سیستم های صنعتی، تجهیزات ریلی و نیز تجهیزات پزشکی را نام برد.
عملیات شرکت زیمنس به چهار بخش اصلی انرژی، صنعتی، پزشکی و زیرساخت‌های شهری تقسیم می‌شود. هم‌اکنون شمار کارکنان زیمنس بالغ بر ۳۶۰ هزار نفر می‌باشد، که در ۱۹۰ کشور جهان اشتغال دارند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد. در ادامه به برخی از محصولات پرطرفدار این شرکت و توضیحات مربوطه آن می پردازیم:

کنتاکتور زیمنس

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین محصولات برق صنعتی زیمنس، کنتاکتوری میباشد که از ۳ بخش اصلی تیغه، بوبین و محفظه تشکیل شده است. از بخش های فرعی آن می توان از تیغه کمکی و رله حرارتی نام برد. کنتاکتور از طریق تحریک بوبین به عنوان کلیدی برای قطع و وصل کردن مدارهای قدرت از راه دور استفاده می شود. علاوه بر این در تابلو های برق نیز از آن به عنوان کلید الکترومغناطیسی به کار گرفته می شود. 

از مزایای کنتاکتور زیمنس از محصولات برق صنعتی زیمنس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رفع خطای ناشی از راه اندازی مجدد ماشین(دستگاه) در مواقع خاموشی
  • امکان فرمان از چند محل به صورت اتوماتیک

کنتاکتور زیمنس یک رله کنترل شده است که به منظور کلید زنی مدارهای الکتریکی قدرت و صنعتی استفاده می شود. کنتاکتور معمولاً توسط یک مدار کنترل می شود که قدرت بسیار پایین تری نسبت به مدار کلید زده شده دارد، کنتاکتور زیمنس قیمت بسیار مناسبی دارد که برای خرید و دریافت قیمت کنتاکتور زیمنس آن با ما تماس بگیرید.

به تعریف ساده تر کنتاکتور زیمنس آلمان کلیدهای الکترو مغناطیسی هستند که با استفاده از جریان کوچک تر، یک جریان بزرگتر و بیشتر را کنترل و قطع و وصل می کنند.

این عملیات به این شکل می باشد که جریان کوچک به کنتاکتور ارسال می شود و کنتاکتور متوجه می شود که در حال حاضر می بایست کلید داخلی خود را در حالت روشن قرار دهد و همچنین وقتی که آن جریان کوچک قطع شد، کنتاکتور متوجه می شود که باید کلید داخلی خود را در حالت قطع قرار دهد. در مقاله کنتاکتور به موضوع اینکه کنتاکتور چیست و چه کاربرد هایی دارد پرداخته ایم که میتوانید شناخت بهتری نسبت به کنتاکتورها بدهد.

اینورتر شرکت زیمنس

اینورترهای شرکت زیمنس (مطرح ترین برند صنعت آلمان) که به اختصار VFD یا درایو سرعت متغیر زیمنس نیز نامیده می‌شوند، جزء اینورترهای استاتیک و فاقد قطعات متحرک هستند که در مدل ها و سری‌های گوناگون تولید می‌شوند تا بتوانند به راحتی پاسخگوی تمامی نیازهای برنامه های صنعتی باشند با استفاده از لینک اینورتر زیمنس میتوانید اینورتر زیمنس در مدل های مختلف را مشاهده نمایید.

رله های حفاظتی زیمنس

حفاظت یک المان ضروری برای شبکه، تولیدکنندگان برق و شرکت های صنعتی در هر حوزه ای است. حدودا بیش از ۱۰۰ سال است که زیمنس فناوری های مختلف حفاظتی خود را به همراه ابداعات همیشگی به صنعت برق ارائه کرده است. این پایداری بلند مدت به معنی رضایت بالای کاربران از محصولات و خدمات زیمنس برای مدت های طولانی است. زیمنس یک برند ایده آل برای غلبه بر چالش های سیستم های قدرت هوشمند است.مهمترین مزیت رله حفاظتی زیمنس جدا کردن قسمت معیوب از دستگاه ها و ادامه کار قسمت های دیگر می باشد.

کلید حرارتی زیمنس

کلید های حرارتی که به کلید های اورلود نیز شناخته می شوند، کلید هایی هستند که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از اختلاف بار و جریان می باشد و معمولاً بر سر راه مدار الکتروموتورها بر اساس آمپر و کیلو آمپر قرار می گیرد. از ویژگی های مهم کلید حرارتی زیمنس این است که بعد از جریان نشتی بلافاصله برق الکترو موتور را از مدار خارج میکند به این نوع کلید ها، کلید اورلود هم میگویند.

کلید هوایی زیمنس

این نوع کلید‌ها از اشکال دیگری از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف بوده که در آمپراژ بسیار بالا مورد استفاده قرارمی گیرند. حد بالای جریان این کلید‌ها تا ۶۳۰۰ آمپر است.جریان دائم، نام کلید هوایی از ۶۳۰ آمپر تا ۶۳۰۰ آمپر می باشد.

موارد مصرف کلید هوایی عمدتأ در ورودی تابلو‌ها بوده که هم جریان بالایی دارد و هم برقراری Selectivity کامل بین کلیدهای ورودی و خروجی که از نوع کامپکت می‌باشند ضروری است. این محصولات برق صنعتی زیمنس، کلیدهای فشار قوی هستند که ۲ وظیفه حفاظت از شبکه و قطع و وصل خط مورد استفاده را بر عهده دارد.

کیفیت محصولات زیمنس به چه میزان است؟

محصولات ارائه شده توسط این مجموعه دارای بالاترین کیفیت در سطوح مختلف استاندارد های جهانی بوده و اورجینال بودن قطعات ضمانت می شود.

تصویر ساختمان اداری زیمنس
کمپانی زیمنس

ورود زیمنس به ایران

می توان گفت ارنست هولتزر بیشترین نقش را در ورود زیمنس به ایران داشته است. وی در سال ۱۸۶۴ و برای آموزش مهندسان تلگراف ایرانی به کشور سفر کرد و فعالیت آموزشی خود را در دارالفنون پی گرفت. در ادامه ارنست مدیریت پیاده‌سازی خطوط تلگراف از کاشان تا اصفهان و از اصفهان تا آباده را نیز بر عهده داشت. با کمک او، ایران صاحب اولین خطوط تلگراف داخلی شد. در فروشگاه اینترنتی ولت استار انواع محصولات زیمنس را موجود داریم و شما می توانید با ورود صفحه خرید محصولات بروید. کنتاکتور، کلید حرارتی، کلید مینیاتوری در ولت استار موجود می باشد.

shop_manager
ارسال دیدگاه