رگولاتور خازنی چیست؟ + چگونه یک رگولاتور خوب انتخاب کنیم؟

رگولاتور خازنی

رگولاتور خازنی

رگولاتور خازنی مغز متفکری است که در بانک های خازنی وجود دارد. این مغز متفکر همچون مغز انسان عمل کرده و توانایی تصمیم گیری و مدیریت بالایی دارد. این مغز متفکر ساختاری الکترونیکی و میکروپروسسوری دارد. از این رو تمام دستورات در زمینه ی فرمان قطع و یا وصل پله های خازنی، بر عهده ی این رگولاتور ها می باشد.

رگولاتور ها عموما برای ارسال دستور قطع و وصل به کنتاکتورها نیاز دارند. پس یک بانک خازنی برای این که سیستم نرمال و متعادلی داشته باشد، نیاز به رگولاتور و کنتاکتور دارد. می توانیم هر دوی این موارد را جزو تجهیزات مهم و حیاتی در تابلو های برق بانک خازنی به شمار آوریم.

نکته ی دیگری که می توانیم در مورد رگولاتورها بیان نماییم، حفاظت از بانک خازنی است. این وظیفه ی خطیر نیز برعهده رگولاتورها می باشد. البته این که شما از چه مدلی برای پروژه خود انتخاب می کنید، این عملیات حفاظتی متفاوت خواهد بود.

رگولاتورها در انواع مختلفی موجود هستند. هریک از این رگولاتورهای خازنی به منظور خاصی و در تابلو برق بانک خازنی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. همیشه به یاد داشته باشید بهترین و بهینه ترین تجهیزات را برای بانک خازنی خود انتخاب نمایید.

البته کافی است به صفحه مربوط به محصولات رگولاتور سر بزنید و محصول موردنیاز خودتان را از ولت استار تهیه کنید.

تصویر سه نمونه از رگولاتور خازنی
تصویر رگولاتور بانک خازنی که وسیله ای برای کنترل یک بانک خازنی می باشد

انواع رگولاتورهای خازنی

می توانیم با جرات بگوییم که رگولاتور ها در بانک خازنی از جمله قدیمی ترین، مبهم ترین و اساسی ترین اجزاء تابلوهای برق به شمار می روند. از این رو باید در مورد انواع این رگولاتور ها اطلاعات کافی داشته باشیم.

رگولاتورهای SUPER PFR 06/PFR 12:

این رگولاتورها را می توانیم از جمله جدید ترین رگولاتورها به شمار آوریم. طراحی این تجهیزات بسیار منحصر به فرد بوده و دارای رابط کاربری موثر و آسان هستند. با استفاده از این سیستم ها می توان به درستی و با دقت وضعیت سیستم های هارمونیک را بررسی نمود.

پس از آن در یک اقدامی دقیق اقدام به قطع و یا وصل پله های خازنی نمود. این نمونه از رگولاتورها دارای ویژگی های خاصی هستند. می توانیم به ویژگی هایی از قبیل: داشتن تنظیمات دستی و اتوماتیک، دارای خروجی آلارم، مجهز به سیستم FCP، مجهز به اندازه گیری دما، مدیریت و تنظیمات کاملا دیجیتالی و… اشاره نماییم.

رگولاتورها اصولا محاسبه کننده و نمایشگر نیز هستند. زیرا این دسته از رگولاتورها به نمایش تعداد پله های خازنی متصل شده، پارامترها و… می پردازند. از طرف دیگر مقدار کسینوس فی را با مقادیر موثر جریان و ولتاژ محاسبه می کنند.

از جمله مشخصات فنی این رگولاتورهای SUPER PFR 06/PFR 12، می توانیم به ولتاژ تغذیه برابر با ۴۰۰ ولت، درجه حفاظتی ۴۰ IP و خروجی RELAYS, MAX. 250 V, 10 A, AC1 اشاره نماییم.

رگولاتور خازنی LOVATO:

یکی دیگر از انواع رگولاتور های خازنی، LOVATO می باشد. این رگولاتورها اصولا برای اصلاح ضریب قدرت در مدارهای الکتریکی خازن مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی دیگر می توان با استفاده از این رگولاتورهای خازنی، مقدار خازن را از شبکه تجهیز الکتریکی تعیین نمود. این رگولاتورها دارای ویژگی های خاص و متفاوتی نسبت به رگولاتورهای دیگر می باشند. دارای نمایشگر سه رقمی بوده و اعداد را نشان می دهند. قابلیت کنترل کنندگی ضریب توان میکروپروسسوری را دارند. دو رله ای می باشند و قابل برنامه ریزی هستند.

علاوه بر این، رگولاتورهای خازنی LOVATO، دارای پورت سریالی بوده و می توان این سیستم ها را از طریق کامپیوتر تنظیم و تست اتوماتیک نمود. همیشه به خاطر داشته باشید زمانی که اقدام به تنظیم رگولاتورهای بانک خازنی می کنید، باید برخی نکات را رعایت نمایید. این که ولتاژی که توسط سازنده ی رگولاتور برای آن در نظر گرفته شده است، باید با ولتاژ شبکه یکسان باشد.

دیگر این که ترانسفورمرهای جریان برق که به منظور تغذیه رگولاتور مورد استفاده قرار می گیرند، باید در ورودی اصلی برق قرار گیرند. به این طریق می توانند هم جریان خازن و هم جریان بار را اندازه گیری نمایند.

نحوه انتخاب رگولاتور خازنی خوب

تکفاز یا سه فاز

 امروزه توان راکتیو در رگلاتورها به دو صورت تک فاز و سه فاز اندازه‌گیری ‌می‌شود و اگر یک رله کنترل توان راکتیو بتواند کنترل و اندازه‌گیری را روی سه‌ فاز شبکه مصرفی داشته باشد، یک مزیت برای آن تجهیز، حساب و نتیجه گیری می‌شود روی سه فاز اصلاح دقیق تری را می توان انجام داد در شبکه هایی که از سه ترانسفورماتور جریان و سه فاز برای رگلاتور نمونه گیری می شود جهت اصلاح دقیق روی هر فاز نیاز به قرار دادن خازن تک فاز روی تک تک فازها وجود دارد و رگولاتور تا کمترین مقدار را با خازن سه فاز اصلاح و دو فاز بعدی را با خازن تک فاز اصلاح می نماید و این بدان معنی است که ضریب قدرت در تک تک فاز ها به صورت کامل اصلاح می شود.

کارکرد در محیط‌ های هارمونیک دار

مسئله دیگر توانایی کارکرد صحیح یک رگلاتور خازنی در شبکه هایی که بارهای غیرخطی و هارمونیک دار، دارند می‌باشد،و این یک مزیت برجسه است که رله‌ای بتواند در این شبکه‌ها کارکرد درست و همچنین اصلاح ضریب قدرت صحیحی انجام دهد.

شناسایی اتوماتیک

در برخی رگلاتورهای خازنی جدید این امکان وجود دارد که اتصال به شبکه و ظرفیت پله‌های خازنی به صورت خودکار شناسایی شود، از مزیت آن ضروری نبودن رعایت ورودی‌های جریان و ولتاژ می‌باشد، این بدین معنی است که از هر فاز و هر جریان برای رگلاتور می‌توان استفاده کرد. و رگلاتور این امکان را دارد که از کدام فاز ولتاژ و کدام فاز جریان گرفته شده را شناسایی کند.

همچنین در زمان راه‌اندازی تک تک پله‌های بانک خازنی را شناسایی و ظرفیت آن پله را در حافظه خود ذخیره می‌نماید. و در عملکرد عادی دستگاه میزان ظرفیت خازن هر پله را قبل و بعد از وارد شدن به مدار کنترل و پله آسیب دیده را نمایش می‌دهد. و لازم به ذکر است که در صورت شناسایی اتوماتیک پله‌ها رله اصلاح ضریب قدرت کارکرد سریع تری را خواهد داشت. این بدان معنی است که زمانی که نیاز به ورود یک خازن به مدار می‌باشد رگولاتور با توجه به داشتن ظرفیت هر پله نزدیکترین ظرفیت از هر کدام پله‌ها می‌باشد، وارد مدار می‌کند. در روش کار رگولاتورهای قدیمی بدین صورت بود که از پله اول شروع به وارد کردن پله‌ها به مدار آغاز می‌شد و تا برابر شدن ظرفیت این کار ادامه داشت و این روش کندی بود.

عکس رگولاتور خازنی
رگولاتور خازنی

امکان نمایش و ارسال اطلاعات

یکی از امکانات کاربردی در رله‌های هوشمند امروزی وجود پورت‌های ارتباطی جهت ارسال اطلاعات می‌باشد، که رایج‌ترین این پورت‌ها مدباس RTU روی بستر RS485 می‌باشد که کاربرد می‌تواند توسط 2 رشته سیم تا 1000 متر اطلاعات اندازگیری شده را به سیستم‌های بالادستی ارسال نماید.

رگلاتور خازنی به همراه آنالایزر شبکه

یکی دیگراز مزیت‌های رگولاتورهای هوشمند که معمولا در مدل‌های سه فاز بیشتر دیده می‌شود، ترکیب کارکرد رله اصلاح ضریب قدرت و آنالایزر شبکه می‌باشد. که کاربر می‌تواند سایر پارامترهای شبکه اعم از توان جریان، ولتاژ، هارمونیک و … را در یک تجهیز ببیند. و مقادیر حداقل و حداکثر و انرژی مصرفی را که در سیستم ذخیره می‌شود، ببیند و از لحاظ آماری می‌تواند کمکی برای کاربر باشد.

کلام آخر در ولت استار انواع برندهای رگولاتورهای خازنی موجود است و شما عزیزان می توانید با قیمت مناسب و کیفیت بالا خریداری نمایید.

shop_manager
ارسال دیدگاه