راهنمای خرید کلید اتوماتیک + بهترین برندها + ساختار و عملکرد آن ها

راهنمای خرید کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک کمپکت چیست؟

کلید اتوماتیک کمپکت با عبارت اختصاری MCCB مخفف Moulded Case Circuit Breakers شناخته می شود. یکی از انواع بریکرها یا قطع کننده های مدار الکتریکی است که جهت حفاظت از مدار الکتریکی و اجزای آن در برابر جریان بیش از اندازه، استفاده می شود. جریان اضافه بار برای مدار و مصرف کننده یا بار الکتریکی مضر است و اگر شناسایی و مسیر آن قطع نشود سبب ایجاد اتصال کوتاه یا اضافه بار می گردد و سبب آسیب رسیدن به مدار و تجهیز الکتریکی می شود. این کلیدها برای رنج وسیعی از فرکانس ها کاربرد دارند و برای محافظت از مدارهای الکتریکی مناسب هستند. در رنج های جریانی گسترده از 15 تا 2500 آمپر در دسترس می باشند و از آن ها برای تجهیزات فشار ضعیف و فشار متوسط استفاده می شود.

در واقع کلید اتوماتیک کمپکت برای محافظت از مدار الکتریکی و اجزای آن در برابر جریان بیش از حد استفاده می شود. اگر این جریان در زمان مناسب قطع نشود، منجر به اضافه بار یا اتصال کوتاه می شود. این دستگاه ها دارای طیف وسیعی از فرکانس ها هستند که آنها را برای کاربردهای متعدد برای محافظت از مدارهای الکتریکی مناسب می کند. برای مشاهده انواع محصولات کلید اتوماتیک که در برند ها و مدل های مختلفی در فروشگاه آنلاین ولت استار موجود می باشد میتوانید وارد لینک انواع کلید اتوماتیک کمپکت شوید.

عملکرد این کلیدها چگونه است؟

مکانیزم حفاظت کلید های اتوماتیک همان اصولی ست که در سایر مدارشکن ها و کلیدهای حفاظتی مغناطیسی-حرارتی وجود دارد.

حفاظت اضافه بار توسط مکانیزم حرارتی انجام می شود. کلید اتوماتیک یک کنتاکت بی متالی دارد که در واکنش به تغییرات دما منبسط و منقبض می شوند. تحت شرایط نرمال، کنتاکت ها اجازه عبور جریان از MCCB را می دهند. با این حال به محض این که جریان از مقدار تنظیم شده تجاوز کند، کنتاکت ها شروع به گرم شدن و منبسط شدن خواهند کرد. حفاظت حرارتی در برابر اضافه بار، با کمی تاخیر زمانی طراحی شده است زیرا در ابتدای شروع کار جریان اضافی کمی عبور می کند که این بخش در بسیاری از دستگاه ها نرمال و معمول می باشد. با این حال، هر شرایط جریان اضافی بیش از حد مجاز نشان دهنده یک اضافه بار است، به همین دلیل عملکردکلید MCCB برای محافظت از تجهیزات و پرسنل مورد انتظار می باشد.

از طرف دیگر، حفاظت در برابر خطا با القای الکترومغناطیسی انجام می شود و پاسخ آن لحظه ای است. جریان خطا باید بلافاصله قطع شود، مهم نیست که مدت زمان آن کوتاه یا طولانی باشد. هر زمان که خطایی رخ می دهد، جریان بسیار بالا باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی در سیم پیچی که در داخل MCCB می شود، که این القای مغناطیسی باعث واکنش کنتاکت ها و در نتیجه قطع جریان می شود. به عنوان مکمل برای مکانیزم حفاظت مغناطیسی، جهت تسهیل در قطع جریان، یک جرقه در داخل محفظه کلید MCCB رخ می دهد که سطح تحمل تیغه ها به هنگام اتصال کوتاه و جرقه بسیار بالا می باشد.

تصویر یک نمونه از کلید اتوماتیک
کلید اتوماتیک

ساختار کلید کمپکت

دانستن ساختار کلید های اتوماتیک در خرید نقش به سزایی دارد. هر نوع از کلیدهایی که در صنعت برق یا تجهیزات مربوط به آن به کار می‌روند، ساختار و ساختمان مربوط به خود را دارند که در همین قسمت ساختار کلید کمپکت را معرفی کرده‌ایم. اجزای سازنده این کلید عبارت‌اند از:

بدنه کلید

این بدنه بسیار سخت و محکم است که خود دارای خاصیت عایقی است. معمولاً بر روی بدنه برخی از اطلاعات درج می‌شود.

کنتاکت‌های کلید

درواقع این جزء از کلید کمپکت MCCB است که عملیات قطع و وصل را انجام می‌دهد. کنتاکت‌ها می‌توانند باز و بسته شوند و این یعنی روشن یا خاموش بودن کلید. نحوه قرارگیری کنتاکت هاست که سبب قطع و وصل می‌شود زیرا کنتاکت های کلید کمپکت MCCB یا موازی و یا در امتداد یکدیگر تعبیه‌ شده‌اند.

اگر کنتاکت ها به‌صورت موازی قرارگرفته باشند، زمانی که یک جریان بزرگ در حال رخ دادن است به علت تأثیر میدان مغناطیسی که در اثر همین جریان به وجود می‌آید، کنتاکت ها از هم دور می‌شوند و منجر به قطع مدار می‌شود.

جرقه گیر

یکی دیگر از اجزای سازنده کلید کمپکت MCCB، جرقه گیر است که برای خنثی کردن هوای یونیزه شده در اثر اختلاف‌ پتانسیل ایجادشده به دلیل فاصله گرفتن کنتاکت‌ها از یکدیگر به کار گرفته می‌شود.

این اختلاف‌ پتانسیل ممکن است سبب بروز جرقه‌های متوالی شود که درنتیجه آن حرارت بالایی تولید می‌شود و می‌تواند به کنتاکت‌ ها آسیب برساند بنابراین استفاده از جرقه گیر به‌ منظور از بین بردن این جرقه‌ها و جلوگیری از خسارت است.

قطع و وصل کلید

برای آن‌ که بتوانیم کلید کمپکت MCCB را در حالت قطع یا وصل قرار دهیم، از مکانیزم قطع و وصل کلید استفاده می‌شود. به این صورت که با قرار دادن یک فنر در کلید در زمان تغییر حالت دادن کلید، کنتاکت ها یا به هم وصل و یا از هم جدا می‌شوند از این روش بیشتر در تابلو برق صنعتی استفاده می‌شود.

تریپ

تریپ یکی دیگر از واحدهای کلید است که کاملاً به بخش قطع و وصل مربوط می‌شود که در مدار می‌تواند به‌ صورت دستی یا خودکار انجام شود که از رله‌های مختلف برای انجام آن استفاده می‌کنند.

کلید اتوماتیک LS

قطعات این شرکت با بدنه ی مستحکم و ساختار با کیفیت بالا، در جریان های مختلف از جریان کم تا جریان زیاد در بازار موجود هستند. این قطعات انواع مختلفی دارند که در بعضی از انواع آنها جنس بویین از مس بوده و به همین دلیل کیفیت بسیار بالایی دارند. محصولات شرکت LS ساخت کشور کره ی جنوبی است. از لحاظ کیفیت رقیب سرسخت شرکت های هیوندای و اشنایدر می‌باشد. این کمپانی محصول خود را با قیمت بسیار مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد. به عبارت دیگر قیمت مناسب کلید اتوماتیک LS در کنار کیفیت بالا، از ویژگی های بارز محصولات این کمپانی است که شما می توانید با کلیک بر روی لینک کلید اتوماتیک ال اس به صفحه خرید محصول در ولت استار بروید.

کلید اتوماتیک زیمنس

تجهیزات جانبی استاندارد شده زیمنس این قابلیت را دارند که با سایز های متفاوت کلید ها قابل استفاده باشند، به این معنی که لوازم جانبی کلیدهای اتوماتیک کمپکت برای تمامی رنج های 3VA قابل استفاده هستند. که این امر سبب صرفه جویی در هزینه و در زمان می گردد. هنگام کار، عملکرد و نصب، کلید اتوماتیک زیمنس 3VA به طور کامل به صورت سیستم یک پارچه عمل می نماید. این اصل توسط واحدها و اجزای بکار رفته در طراحی و همچنین تمامی تجهیزات جانبی داخلی و خارجی طراحی شده، محقق گردیده است.

کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید اتوماتیک اشنایدر از انواع کلید های الکترومکانیکی فشار ضعیف می باشند. کار این نوع کلید ها قطع و وصل مدار الکتریکی را بر عهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر توان قطع وصل جریان اتصال کوتا و اضافه بار، قطع و وصل جریان نامی را بر عهده دارد. ساختمان داخلی کلید اتوماتیک اشنایدر از سه کنتاکت قدرت، کنتاکت کمکی،کنتاکت های جرقه گیر تشکیل شده است.جنس بدنه کلیدهای اتوماتیک اشنایدر از قالب های تزریقی بسیار مستحکم ساخته شده است. از جمله خصوصیات کلید اتوماتیک اشنایدر میتوان به کوچک بودن ابعاد و پشتیبانی از حفاظت های لازم مدار در یک کلید اشاره کرد.

کلید اتوماتیک هیوندای

کلید اتوماتیک هیوندای یکی از پرکاربرد ترین محصولات شرکت تولید کننده کشور کره جنوبی می باشد. تنوع بالای این محصول و کیفیت قابل قبول از ویژگی های بارز محصولاتاین شرکت می باشند. این کید ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: کلید های حرارتی-مغناطیسی HGM ، کلید های حرارتی-مغناطیسی HGP، کلید های الکترونیکی سری U که با توجه به ساختار الکترونیکی تماما قابل تنظیم بوده و دارای قدرت قطع بالاتری می باشند.

این محصولات دارای تنوع و پیچیدگی می باشند. و مدل های مختلفی از آن وجود دارد.

مزایای کلید اتوماتیک نسبت به فیوزها

کلیدهای اتوماتیک علاوه بر موارد فوق نسبت به فیوزها و کلید – فیوزها دارای مزایای زیر می باشند:

همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی دیزل ژنراتور یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.

منظور حفاظت تأسیسات روشنائی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز،کلید فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده می گردد. لیکن به لحاظ اینکه اولا فیوزها همیشه نمی توانند عمل حفاظت موضعی و سلکتیو را در انواع مختلف شبکه ها بطور کامل و بدون خطا انجام دهند و در ثانی بعلت اینکه در شبکه سه فاز در موقع ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است لذا نمی توان همیشه از فیوز و کلید فیوز استفاده کرد، در ضمن در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارم های لازم ایجاد گردد.

همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی دیزل ژنراتور یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد. در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.

  • کلید خودکار پس از قطع مدار در اثر جریان زیاد و یا هر عامل دیگری بلا فاصله مجددا آماده بهره برداری می باشد.
  • با کمک کنتاکت های فرعی که در آن تعبیه شده می توان وضعیت کلید را در هر حالت (قطع، وصل یا وقوع خطا) توسط سیگنال تعیین و در اطاق فرمان منعکس کرد.
  • ساختمان این کلیدها بگونه ای است که اگر کلید را بر روی یک مدار اتصال کوتاه شده ببندیم، در ضمن عمل بسته شدن، رله اضافه جریان کلید به سرعت وارد عمل شده و مدار را قطع می کند.
تصویر کلید اتوماتیک کمپکت
کلید اتوماتیک کمپکت

کاربرد کلید کامپکت

  • حفاظت در برابر اضافه جریان: جریان های کاری که بیش از مقدار مجاز و طولانی تر از آنچه که برای کاربرد معمول می باشد.
  • حافظت در برابر خطاهای الکتریکی: در طول یک خطا مانند اتصال کوتاه یا خطای خط، جریان های بسیار بالایی وجود دارند که باید فوراً قطع شوند.
  • تغییر وضعیت قطع یا وصل بودن (on/off): این عملکرد به نسبت سایر عملکردها معمول تر می باشد اما در شرایطی که کلید یا سوئیچ دستی مناسب وجود نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. رنج وسیع جریانی که برای این نوع کلیدها وجود دارد این امکان را به وجود آورده است که در کاربردهای مختلفی استفاده شوند. رنج های جریانی موجود از 15 آمپر شروع و تا 2500 آمپر ادامه دارند که به آن ها این امکان را می دهد در هر دو کاربرد توان پایین و توان بالا استفاده شوند.

کلام پایانی در ولت استار بهترین برند های کلید های اتوماتیک وجود دارد و می توانید از قیمت های کلیدها اطلاع پیدا کنید و خریدی با کیفیت را انجام بدهید.

shop_manager
ارسال دیدگاه