راهنمای خرید اینورتر + نکات خرید اینورتر ال اس

اینورتر یا درایو

اینورتر چیست؟

دستگاهی الکتریکی است که می تواند جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل کند. جریان AC تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود. علت نامگذاری این است که قبلا برای تبدیل کردن DC به AC از مبدل های AC به DC به صورت معکوس استفاده می شد؛ در واقع اینورتر (Inverter) عمل مخالف تابع یکسوساز را انجام می دهد.

 اینورترهای استاتیک قطعات متحرک ندارند و در رنج وسیعی از کاربردها استفاده می شوند. از منابع تغذیه سوئیچینگ در کامپیوترها تا کاربردهای جریان مستقیم ولتاژ بالای تاسیسات الکتریکی برای انتقال عمده توان. اینورترهای الکتریکی، اسیلاتورهای الکتریکی توان بالا هستند. اینورترها معمولا برای تغذیه توان AC از منبع DC استفاده می شوند (مانند پنل خورشیدی یا باتری ها) همچنین شما عزیزان میتوانید انواع اینورتر را در مدل ها و برند های مختلف را مشاهده نمایید.

یک ترانسفورمر منبع AC را به هر ولتاژ مطلوب تبدیل می کند، اما در همان فرکانس؛ اما اینورترها، به علاوه یکسوسازهای DC، می توانند برای تبدیل از هر ولتاژ AC یا DC، به هر ولتاژ دیگر AC یا DC، در هر فرکانسی طراحی شود. توان خروجی هرگز از توان ورودی تجاوز نمی کند، اما راندمان می تواند زیاد باشد، با یک نسبت از توان اتلافی به عنوان گرمای تلف شده.

در یک مدار اینورتر ساده، منبع DC از طریق سر وسط سیم پیچ ورودی به یک ترانسفورمر متصل می شود. یک کلید به سرعت بین سیم پیچ های بالا و پایین، سوئیچ می شود تا جریان منبع DC به صورت متناوب از طریق یک سر سیم پیچ اولیه و سپس از دیگری جاری شود. تناوب جریان در سیم پیچ اولیه ترانسفورمر در سیم پیچ ثانویه، جریان متناوب (AC) تولید می کند.

نوع الکترومکانیکی تجهیزات سوئیچینگ شامل دو اتصال ثابت و یک اتصال متحرک با نگهدارنده فنری است. فنر، اتصال متحرک را خلاف جهت یکی از اتصالات ثابت نگه می دارد و یک آهنربای مغناطیسی اتصال متحرک را به سمت اتصال ثابت مخالف می کشد. جریان آهنربای مغناطیسی با عمل سوئیچ قطع می شود. به طوری که کلید دائما و به سرعت بین سیم پیچ های بالا و پایین سوئیچ می شود. این نوع کلید “اینورتر الکترومغناطیسی” و یا “ویبراتور” و یا ” بیزر” نامیده می شود (قبلا در رادیوهای لامپی اتومبیل استفاده می شد). مکانیزمی مشابه، در زنگ دربها، بیزرها و سرنگ خالکوبی استفاه شده است. هنگامی که آنها در حال در دسترس بودن با توان نامی مناسب بودند، ترانزیستورها و انواع مختلف دیگر سوئیچ های نیمه هادی در طراحی مدارات اینورتر وارد شدند.

عملکرد اینورتر چگونه است؟

اینورتر با دریافت انرژی الکتریکی از یک پک باتری و یا خازن های لینک دی سی، برق دی سی را به برق متناوب با فرکانس و سطح ولتاژ مشخص تبدیل می کند. این عمل به وسیله خاموش و روشن شدن پیوسته کلیدهای قدرت انجام می شود. در واقع سمت اولیه ترانسفرمر به کار رفته در دستگاه اینورتر به وسیله پالس های الکتریکی که این پالس ها نیز به وسیله روشن و خاموش شدن ماسفت ها و یا ای جی بی تی ها و یا سایر کلیدهای الکترونیک قدرت تولید می شوند، شارژ می شود.

این پالس های متناوب باعث ایجاد یک شارپیوندی متناوب بین سیم پیچ های سمت اولیه و ثانویه ترانسفرمر می شوند. لازم به ذکر است که اگر اینورتر موتور مورد نظر به صورت افزاینده مدنظر است، در این قسمت با توجه به ولتاژ مورد نیاز، نسبت تعداد دور سمت اولیه و ثانویه ترانسفرمر تعیین می شود.

تصویر اینورتر یا درایو باکیفیت
یکی از بهترین اینورترهای موجود در ولت استار

در ادامه شار پیوندی تولید شده، ولتاژ متناوب در سمت ثانویه ترانسفرمر القا می کند و نهایتا پس از شبکه جبرانساز، ولتاژ به ترمینال های خروجی تحویل داده می شود. اما روند توضیح داده شده، پروسه کلی تولید ولتاژ با فرکانس مطلوب در اینورترهای تک فاز و اینورتر سه فاز بود و بسته به نوع کاربرد اینورترها می توانند ساختار متفاوتی داشته باشند. به منظور تحویل توان با ویژگی های مدنظر جهت شارژ یک دستگاه و یا چرخش روتور یک موتور الکتریکی، اینورترها معمولا از کنترل پهنای پالس (Pulse Width Modulation) استفاده می کنند

نکاتی برای خرید اینورتر

تا اینجا با اینورتر و چگونگی عملکرد آن آشنا شدیم حال چند تا نکته برای خرید اینورتر وجود دارد که قبل از خرید باید به آنها توجه کنیم هرچند که خرید اینورتر کار بسیار سختی نیست اما با دانستن همین چند تا نکته ساده می توانیم بهترین خرید ممکن را داشته باشیم.

وات

اینورترها در اندازه های مختلف عرضه می شوند، از 100 تا 800 وات، و 1000 تا بیش از 10،000 وات و همه چیز در بین آنها. برای اکثر برنامه ها، اگر تازه کار را شروع کرده اید و به دنبال ایجاد یک باتری عظیم نیستید که از ده ها باتری 6 یا 12 ولتی تشکیل شده باشد، احتمالاً هر چیزی زیر 2000 وات احتمالاً یک امر عادی خواهد بود. من از این دو اینورتر که در حال حاضر استفاده می کنم کاملاً خوشحال هستم و آنها 800 وات و 400 وات هستند.

اگر مطمئن نیستید که به چه میزان نیرو نیاز دارید، فقط باید برچسب هایی را که در پشت، زیر آن و یا در شاخه های برنامه ریزی شده برای برق وجود دارد، پیدا کنید. اگر مقادیر ورودی یا خروجی را به شما بدهد، شما ورودی را محاسبه می کنید.

بین وات های در حال کار و وات با یکدیگر تفاوت وجود دارد. برخی از وسایل (مخصوصاً وسایل دارای پمپ و موتور خود) دارای فشار اولیه اولیه ای هستند که ممکن است در هر نقطه از 2-10 برابر بالاتر از واترهای خود باشد. بنابراین اگر به دنبال این هستید که یک فن 150 واتی با یک اینورتر 200 واتی را تأمین کنید، اما این فن دارای توان راه اندازی 600 وات است، ممکن است اینورتر شما برای رسیدن به بالاترین سطح امتیاز نداشته باشد.

صفحه نمایش LCD

در صورت امکان، من توصیه می کنم یک اینورتر با صفحه نمایش LCD بخرید که وضعیت فعلی باتری و همچنین کشیدن برق از طناب وصل شده به اینورتر را به شما بگوید. هنگامی که کمی در مورد قدرت خارج شدن استرس دارید، بسیار ساده تر می شود. اکنون می توانید تخلیه روی باتری خود را به راحتی رصد کنید و بدانید چه موقع آن را خاموش کنید یا مجدداً راه اندازی کنید تا اجازه دهید تا آلترناتور مقداری آب آن را به شما بدهد.

رسانه های USB

مشابه موارد فوق – اگر می توانید یکی از آنها را با پریز USB بگیرید، چرا این کار را نکنید؟ فقط یک مکان دیگر برای وصل کردن تلفن، پاور بانک ها یا دستگاه های دیگر شماست. این یک معامله گر نیست که یکی از آنها را دریافت نکنید، اما دستیابی به آن بسیار مفید است.

کابل

قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که اینورتر که تصمیم می گیرید کابل ها را شامل شود. بعضی ها اینطور نیست. اگر این مورد است، شما باید مقداری جداگانه بخرید، خود را بسازید، یا مدل یا مارک دیگری را انتخاب کنید. من دوست دارم آن را تا حد امکان ساده نگه دارم و فقط اینورترها را با کابل های عرضه شده خریداری می کنم.

ما در مقاله خطاهای اینورتر مطالبی آماده کرده ایم که شما میتوانید از این اطلاعات برای رفع مشکلات احتمالی استفاده نمایید و شناخت خوبی از خطاهای اینورتر کسب نمایید.

چرا به مبدل ولتاژ نیاز داریم؟

 مبدل ولتاژ یا مبدل برق همان اینورتر که نوعی وسیله برقی بوده و پرکاربرد ترین وسیله می باشد و همراه با شارژر باتری جهت نشان دادن ولتاژ ورودی و خروجی که یکی از مهم ترین تفاوت اینورتر شکل موج آن است که شکل موج خروجی اینورترها به شکل سینوسی و شبه سینوسی می باشد. مبدل ولتاژ مبدل برق است که ولتاژ منبع برق را تغییر می دهد. ممکن است برای ایجاد منبع تغذیه با سایر اجزا ترکیب شود. مبدل ولتاژ دستگاه الکترونیکی شما را تغییر می دهد. یک آداپتور خروجی شکل دوشاخه شما را تغییر می دهد، نه ولتاژ برق، به شما این امکان را می دهد که در کشورهایی که شاخه های مختلفی از نوع خود دارند لوازم خانگی را به پریزهای دیواری متصل کنید.

تصویر درایو یا اینورتر
اینورتر که مبدل برق دستگاه الکترونیکی است

اینورتر ال اس

یکی از مهم ترین کاربردهای اینورتر LS کنترل دور موتور می باشد. اینورتر LS با راه اندازی نرم موتور طبق زمان قابل تنظیم برای شتاب گیری موتور ( زمان ACC ) از شوک های جریانی به برق واحد صنعتی جلوگیری می کند، همچنین با توقف نرم طی زمان تنظیم شده برای توقف موتور ( زمان DEC ) از آسیب به موتور و تجهیزات متصل به آن جلوگیری می نماید.

اینورتر LS علاوه بر کنترل سرعت موتور، از الکترو موتور در برابر آسیب های احتمالی ناشی از افزایش و کاهش ولتاژ ورودی، اضافه بار، اتصال کوتاه موتور و ولتاژ برگشتی در حالت ژنراتوری شدن موتور حفاظت می نماید که این امر سبب افزایش طول عمر موتور می گردد . ذخیره سازی انرژی یا ENERGY SAVING از دیگر مزایای اینورتر های ال اس می باشد که در کاربردهای مختلف با توجه به عدم نیاز به کارکرد موتور با تمام قدرت و سرعت باعث کاهش مصرف انرژی می گردد.

در ولت استار اینورتر ال اس موجود می باشد و شما می توانید با کلیک بر روی لینک اینورتر ال اس خرید خود را انجام دهید.

تفاوت اینورتر و درایو

بااینکه اینورتر و درایو، غالباً یکسان در نظر گرفته می‌شود اما آن‌ها در حقیقت تفاوت دارند. اینورتر جزئی از درایو الکتریکی است. اینورترها برق شهری را می‌گیرند و ولتاژ و فرکانس آن را تغییر می‌دهند. البته کاربرد آن‌ها متفاوت است مثلاً اینورترهایی که در پنل‌های خورشیدی بکار می‌روند می‌بایستی جریان خروجی کم اعوجاجی تولید کنند ولی وظیفه اصلی اینورترهایی که در آسانسور استفاده می‌شوند، کنترل سرعت و گشتاور موتور الکتریکی است.

درایو برای کنترل موتورهای الکتریکی استفاده می‌شود. درایوها باعث می‌شوند موتورهای الکتریکی به‌صورت نرم و آرام شروع به کار کنند. همچنین سرعت گشتاور آن‌ها را تنظیم کرده و باعث صرفه‌جویی در جریان اسمی و مصرف انرژی موتور الکتریکی می‌شوند. بااین‌حال اینورترها دستگاه‌هایی هستند که جریان مستقیم DC را به AC تبدیل می‌کنند.

در اینورترها تنها می‌توانیم ولتاژ و توان خروجی را مشخص کنیم اما در درایوهای صنعتی، ولتاژ، فرکانس و توان ورودی و خروجی دستگاه قابل تنظیم کردن است. اینورتر تنها جریان را از جریان مستقیم به متناوب تبدیل می‌کند اما درایو صنعتی، با استفاده از این جریان معکوس شده، دور موتور و گشتاور آن را کنترل می‌نماید. ازنظر ساختار فیزیکی نیز اینورترها قطعه متحرکی ندارند اما درایوها در داخل خود قطعات متحرک زیادی دارند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اینورتر و درایو در مورد جریان برق آن‌هاست. اینورترها تنها جریان را معکوس می‌کنند یعنی جریان مستقیم به متناوب تبدیل می‌شود اما درایوها با استفاده از مدار یک‌سوساز خود، جریان را یکسو می‌کنند. سپس ولتاژ DC تولید می‌کنند. این ولتاژ مستقیم، با توجه به نیاز موتور برای کنترل دور موتور و گشتاور آن، به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ موردنیاز تبدیل می‌شود.

کلام پایانی همانطور که گفته شد خرید اینورتر خریدی پیچیده نیست اما با رعایت نکات ساده ی گفته شده می توانید بهترین انخاب را داشته باشید. شما می توانید در ولت استار علاوه بر دیدن لیست قیمت اینورتر می توانید یکی از بهترین مارک های اینورتر یعنی ال اس را مشاهده نمایید و بعد اقدام به خرید نمایید.

shop_manager
ارسال دیدگاه