بی متال چیست؟ + کاربرد و انواع بی متال

بی متال چیست؟

بی متال چیست؟

بی متال دستگاهی است که به وسیله آن از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار، خطای فاز وعدم تعدل فاز محافظت می شود. در بی متال سه تیغه وجود دارد که هرتیغه با دو فلز به تیغه ی دیگر متصل شده است و دور تیغه ها چند مدار سیم پیچیده شده است.

  اساس کارکرد بی متال ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دوفلز به کاررفته در آن فرق می کند. در صورتی که ولتاژ ورودی از سه فاز به دو فاز تغییر کند و یا اضافه باری که به موتور اعمال می شود را بی متال احساس کند توان عبوری به سمت موتور را کم میکند و به کنتاکتور دستور قطع می دهد.

 بی‌متال‌ها در کنترل درجه حرارت اتو، تستر، قهوه‌ساز، کتری برقی، اجاق گاز، پلو پز، استارت فن خودرو، پشتیباتی از مدارهای الکتریکی هواپیما و غیره کاربرد دارند و نام های دیگری همچون رله اضافه بار، رله حرارتی و یا رله اضافه بار حرارتی نیز دارند.  اکنون وقت آن است ببینیم بی متال چگونه عمل میکند؟َ!

چگونگی کارکرد بی متال

رله حرارتی  براساس اصول خواص الکترو حرارتی در یک نوار بی متال کار می کند.  تیغه فلزی جاسازی شده در بی متال همانطور که در پاراگراف قبل گفتیم از دو فلز با ضریب انبساط متفاوت  تشکیل می شود. اغلب جنس این دوفلز از مس یا فولاد می باشد. گفتنی است این دوفلز به وسیله جوشکاری و یا پرس به هم متصل شده اند.

با اثر عبور جریان از بی متال دوفلز گرم می شوند و طول آنها افزایش می یابد. دوفلز باهم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شوند در نتیجه این امر باعث می شود کنتاکت 95-96 قطع و کنتاکت 97-98 وصل شود و در نهایت  مسیر عبور جریان کنتاکت ها  باز و مدار قطع شود.

تصویر بی متال چینت
بی متال

انواع بی متال ها

بی متال پارس فانال

بی متال پارس فانال نوعی دیگر از بی متال ها است که در اینجا بی متال 10 آمپر پارس فانال رو مورد بررسی قراردادیم:

تست بی متال ۱۰ آمپر پارس فانال

  • حالت سرد : در این روش  به بی متال دوبرابر جریان نامی بی متال که در صورت عادی دارد تزریق می شود و زمان عملکردش را می سنجند.
  • حالت گرم : این تست بعد از تست سرد صورت میگیرد .در روش گرم جریانی مساوی سه برابر جریان تست سرد ، معادل شش برابر جریان نامی بی متال به آن تزریق می شود و زمان عملکرد سنجیده می شود.
  • حالت دوفاز : در این روش مدار بالایی یکی از فلز هارا قطع میکنبم و مدار را با دو عدد فلز می بندیم ( مثلا آهن و مس ) سپس زمان عماکرد بی متال را می سنجیم.
تصویر بی متال پارس فانال
نمونه ای از بی متال

کاربرد بی متال پارس فانال در مدارات فرمان :

  • محافظت ازموتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار
  • تنظیم میزان درجه حرارت مشعل های الکتریکی
  • تنظیم و کنترل درجه حرارت کلیه لوازم الکتریکی تولید کنننده گرما

مشخصات بی متال ۱۰ آمپر پارس فانال:

  • بازه تنظیمی جریان : ۱۰-۷ آمپر
  • مناسب برای کنتاکتورهای پارس فانال تا ۲۲ آمپر
  • با قابلیت قطع مدار در اضافه بار و یا قطع یک فاز
  • قابل نصب روی ریل

بی متال پارس فانال رو همین حالا میتونید از سایت ما خرید کنید.

بی متال هیوندای

هیوندای الکتریک رهبر جهانی در صنعت کشتی سازی ، توزیع انرژی و همچنین در بخش خودرو است. هدف آن فراهم کردن فوری محصولات در بازار، خدمات بسیار خوب، ضمانت و از همه مهمتر پشتیبانی کامل فنی به مشتریان است.

رله های هیوندای در رابطه با سری جدیدی از کنتاکتورها بهترین راه حل مدارهای کنترل ، حفاظت موتور و اضافه بار را ارائه می دهند.

تصور بی متال هیوندای
بهترین برند بی متال هیوندای

انواع بی متال هیوندای:

بی متال هیوندای HGT

بی متال هیوندای UTH

بیمتال هیوندای مدل HGT

مشخصات فنی بیمتال Hyundai سری HGT

  • 9 تا 800 آمپر
  • اتصال مستقیم به کنتاکتور و آداپتور DIN-rail تا 100AF
  • بی متال های همراه با CT قابل نصب بر روی کنتاکتورهای 110 تا 800 آمپر

بیمتال هیوندای مدل UTH

مشخصات فنی بیمتال Hyundai سری UTH

  •  9 تا 800 آمپر
  • بی متال های تیپ ساده قابل نصب بر روی کنتاکتورهای تا 90 آمپر
  • بی متال های همراه با CT قابل نصب بر روی کنتاکتورهای 110 تا 800 آمپر

یکی دیگه از بی متال هارو بررسی کردیم و حالا با این همه ویژگی بی متال هیوندای میتوانید با یک کلیک ساده از فروشگاه ولت استار سفارش خود را ثبت کنید.

بی متال اشنایدر

عملکرد بی متال اشنایدر به این صورت است که اگر جریانی بیش از حد جریان تنظیم شده روی بی متال از آن عبور کند، عمل کرده و مسیر جریان را قطع می‌کند. در واقع رله به المان حرارتی مجهز است و در موقعی که جریان بار اسمی برقرار می‌شود درجه حرارت المان حدود قابل قبولی دارد (به طور معمول ۴۰ درجه سانتی گراد). در صورت افزایش جریان تا بیش از مقدار اسمی و تولید حرارت در المان حرارتی، درجه حرارت از مقدار تنظیم رله تجاوز کرده رله عمل می‌نماید.

تصویر بی متال اشنایدر الکتریک
نصویر بی متال اشنایدر که برای حفاظت تجهیزات الکتریکی (به خصوص موتورها) در برابر اضافه بار از رله حرارتی استفاده می شود

نکات قابل توجه در بیمتال‌های اشنایدر

  • بیمتال‌های اشنایدر رنج وسیعی از جریان شامل بازه‌ی ۰.۱۲ تا ۸۰۰ آمپر را پوشش می‌دهد.
  • در حالتی که خطا در یکی از فاز‌ها رخ بدهد دو فاز دیگر نیز قطع می‌گردند.
  • در صورتی که جریان عبوری به ۱۰ برابر جریان نامی برسد بیمتال پس از ۲ ثانیه مدار قدرت و فرمان را قطع می‌کند.
  • اگر به صورت دائم جریانی معادل ۱۰ درصد اضافه بار از بیمتال عبور کند، بیمتال پس از ۲ ساعت بصورت اتوماتیک مدار را قطع می‌نماید.
  • رله بی متال در اتصال کوتاه کاربرد ندارد، چون تاخیر نسبتا زیادی دارد و به جای آن از رله حرارتی مغناطیسی استفاده می‌شود.

رنج بی متال اشنایدر ۰.۱۶ تا ۱۵۰ آمپر مخصوص اتصال به کنتاکتور سری D استفاده می‌شوند. این سری از بی متال‌ها با نام سری LRD معرفی می‌شوند. قیمت بی متال اشنایدر نسبت به قیمت کلید حرارتی اشنایدر پایین‌تر است LRD.

یک سری قابل اطمینان از رله‌های اضافه بار حرارتی اشنایدر است که برای پوشش طیف وسیعی از موتور‌ها تا ۷۵ کیلووات در ۴۰۰ ولت طراحی شده اند.

و در آخر هم یکی دیگه از انواع بی متال ها رو بررسی کردیم در فروشگاه ولت استار هم انواع مختلفی از بی متال های اشنایدر رو موجود داریم همین حالا خرید خودتونو با یک قطعه با کیفیت نهایی کنید.

اجزای مختلف یک بی متال

اجزای کلی متال ها که به صورت تصویر نمایش داده شده است.

ترمینال ها

پیچ تنظیم جریان

دکمه ریست

 عقربه تنظیم ریست

دکمه تست

کنتاکت کمکی

ترمینال ها :

به ترمینال های خانواده L ترمینال های داخلی نیز می گویند مثل ترمینال های L1  و L2  و L3 . این ترمینال هارا  می توان به طور مستقیم روی کنتاکتور سوار کرد. منبع تغذیه موتور یا مصرف کننده را می توان به ترمینال های خانواده T از جمله T1  و T2  و  T3  متصل نمود.

تنظیم رنج جریان :

یک دستگیره دوار بر روی رله اضافه بار وجود دارد. شما می توانید با استفاده از این دستگیره جریان نامی موتور یا مصرف کننده خود  را تنظیم کنید. جریان را می توان بین حد پایین مثلا 14 آمپر وحد  بالای جریان به طور مثال 10 آمپر تنطیم کرد و بدیهی است بر روی رله بی متال الکترونیکی یک دکمه اضافی برای انتخاب کلاس وجود دارد. پیچ تنظیم جریان رنگ  های متفاوتی دارد و در انواع بی متال دیده می شود.

دکمه ی ریست :

یک دکمه ریست که به رنگ قرمز است نیز روی بی متال وجود دارد که بیمتال را پس از تریپ و رفع خطا ، ریست می کند.

عقربه تنظیم ریست:

به وسیله این عقربه شما می توانید انتخاب کنید که بعد از رفع خطا بی متال دستی به حالت اول بازگردد و یا به صورت خودکارو اگر تنظیم خودکار یا اتوماتیک صورت گیرد ریست از راه دور بیمتال امکان پذیر خواهد بود.

کنتاکت کمکی:

بی متال دو عدد کنتاکت کمکی باز و بسته دارد کنتاکت NO برای سیگنال تریپ هست و کنتاکت NC  برای قطع ارتباط کنتاکتور می باشد. کنتاکت های NC باید قابلیت جابجایی مستقیم سیم پیچ کنتاکتور را داشته باشند.

دکمه ی تست:

با استفاده از دکمه کوچک تست می توانید بعد از بستن مدار سیم کشی کنترل را آزمایش کنید و از صحت عملکرد مدار بسته شده اطمینان حاصل کرد

مهمترین ویژگی های یک بی متال

یک بی متال ویژگی های منحصر به فردی دارد که از موتورهای الکترونیکی محافظت می کند:

  1. هر بی متال به تجهیزات سنجش جریان موتور مجهز است. برخی بی متال ها با معکوس کردن جریان موتور و برخی دیگر با سنجش جریان موتور این کار را انجام می دهند.
  2. هر بی متال با داشتن ویژگی تاخیر زمانی به روشن شدن موتور در هنگام برقراری جریان عبوری کمک می کند. هر موتور در هنگام شروع جریانی معادل 300 تا 800 درصد جریان نامی موتور را می کشد و از آن جهت که بی متال ها بین جریان های 115 تا 125 درصد جریان نامی موتورتنظیم می شوند اگر تاخیری نداشته باشد موتور روشن نمی شود.
  3. هر بی متال دارای دو بخش جداگانه می باشد: بخش سنجش جریان و بخش کنتاکت. بخش سنجش بی متال مقدار جریان موتور را ارزیابی می کند و به ولتاژهایی بین 130 تا 600 متصل می باشد و بخش کنتاکت در مدارهای کنترل عمل می کند و معمولا ولتاژ مدار کنترل بین 22 تا 120 ولت می باشد

نکات مهم در انتخاب بی متال

بی متال را با توجه به مقدار جریان عبوری از محلی که بی متال در آن قسمت قرار می گیرد انتخاب می نمایند. چون جریان جذب شده توسط دستگاه های الکتریکی، مخصوصا الکتروموتورها در بارهای مختلف متفاوت می باشد. در نتیجه برای انتخاب بی متال مناسب جریان عبوری از محل نصب را به دست آورده و بی متال را در محدوده جریان نامی انتخاب و دقیقا روی جریان نامی (جریان عبوری) باید تنظیم کرد.

فروشگاه اینترنتی ولت استار مرجع خرید آنلاین تجهیزات برق صنعتی و ساختمانی می باشد. هم اکنون که اطلاعات جامعی از بی متال ها و انواع آن به دست آوردید و سپس خرید نمایید.

shop_manager
ارسال دیدگاه