آشنایی با انواع تابلو برق و اجزای آن

آشنایی با انواع تابلو برق

تابلو های برق صنعتی از لحاظ نوع عملکرد و استفاده آن دارای انواع مختلفی می‌باشد. وظیفه تابلو‌ ها برای محافظت و مدیریت مدار الکتریکی و همچنین توزیع برق به مصرف کننده ها می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به آشنایی انواع تابلو برق و تجهیزات تشکیل دهنده آن بپردازیم. تا انتهای این مقاله با فروشگاه اینترنتی ولت استار همراه باشید.

تصویر تابلو برق
تابلو های برق

انواع تابلو برق (Types of electrical panels)

تابلو های برقی را می‌توان از جهت‌ های مختلف تقسیم بندی کرد. هر تابلو با توجه به استفاده و نیاز محیط ساخته می‌شود، همچنین تجهیزات برقی به کار رفته در تابلو ها با توجه به مصرف کننده‌ ها تهیه و نصب می‌شود.

انواع تابلو برق صنعتی از نظر ولتاژ:

تابلو برق فشار ضعیف(LV): این نوع تابلو با ولتاژ محدوده 1 کیلوولت می‌باشد و عموما در استفاده برای مصرف کننده های کم ولتاژ، حفاظتی و کلید های سوئیچینگ برای تغییر حالت آن به کار می‌رود. تجهزات به کار رفته در آنها شامل کنتاکتور، ترانس ، کلید های نشتی جریان، بی متال تک فاز و سه فاز، کلید اتوماتیک mcb و mccb، کلید mcpb انواع فیوزها انواع کلید گردان، کلید فیوز و… می‌باشند.

تابلو برق فشار متوسط(MV): این تابلو ها با ولتاژ محدوده 1 تا 36 کیلووات می‌باشند. تابلو های برق فشار متوسط  برق مصرفی خود را از خروجی ترانسفورماتور یا ژنراتورها تامین می‌کند. این تابلو ها عموما از نوع ایستاده و فلزی می‌باشند و برای مدیریت بهتر قابلیت دسترسی از جلو را دارند. تجهیزات به کار رفته این تابلو ها شامل ترانس جریان و ولتاژ، سکسیونر، دژنگتور، کنتاکتور خلاء، رله‌ها و… می باشند.

تابلو برق فشار قوی(HV): تابلوهای فشار قوی با ولتاژ بالای 36 کیلو ولت ساخته می‌شوند. همانطور که می دانید در این تابلو بدلیل ولتاژ بالای آن از مدار شکن فشار قوی استفاده می‌شود. همچنین از تجهیزاتی مانند مدار شکن گاز SF6 و مدار شکن روغنی و هوایی استفاده می شود.

تابلو برق صنعتی
تابلو برق صنعتی

شما عزیزان می توانید برای تهیه تجهیزات برق صنعتی خود از فروشگاه اینترنتی ولت استار دیدن کنید و با دریافت مشاوره رایگان اقلام مورد نظر خود را تهیه کنید.

انواع تابلو برق از جهت نصب

تابلو های برقی با توجه به نیاز و استفاده مشتریان به سه روش زیر ساخته و نصب می‌شوند:

سلولی : این تابلو ها بصورت ایستاده نصب می شوند و بدلیل ضد آب بودن آن مناسب برای فضاهای باز می باشد.

دیواری : این تابلو ها در داخل دیوار بصورت تو کار یا در روی دیوار بصورت رو کار نصب می‌شوند.

میزی : این تابلو ها همانطور که از نامش پیداست حالت میز شکل دارد و به تابلو پیانویی نیز معروف است.

تجهیزات تابلو برق (Electrical panels tools)

بخش اصلی تابلو های برق، تجهیزات به کار رفته در مدار آنها است. و نقش فعالیت های کنترلی و محافظتی را بر عهده دارد. تجهیزات برق صنعتی در بازار ایران با برند های مختلفی به فروش می‌رسد. معروف ترین برند ها شامل شرکت اشنایدر، هیوندای، زیمنس، لگراند و… می‌باشد. برای تهیه لوازم برق صنعتی خود می توانید به وبسایت فروشگاهی ما با نام ولت استار سر بزنید و با دریافت یک مشاوره خرید اینترنتی خود را به ثبت برسانید.

تصویر تابلو برق
تابلو برق

کلید مینیاتوری یا فیوز (MCB)

یکی از پر استفاده ترین قطعات در تابلو برق کلید مینیاتوری می‌باشد. این کلید محافظتی در زمان اتصال کوتاه و یا نشتی جریان بصورت خودکار قطع می شود و از آسیب رسیدن به مدار جلوگیری می‌‌کند.

ما در فروشگاه اینترنتی ولت استار کلیه تجهیزات برق صنعتی از جمله کلید مینیاتوری را با بهترین کیفیت به شما عرضه می‌کنیم. برای مشاهده کلیدهای مینیاتوری و انواع برند ها به صفحه خرید مینیاتوری مراجعه کنید.

کلید مینیاتوری

دقت کنید که در خرید کلید مینیاتوری به ولتاژ، جریان و همچنین تعداد فاز آن دقت کنید و با توجه به نیاز خود انتخاب خود را نهایی کنید.

کلید اتوماتیک یا کامپکت (MCCB)

کلید اتوماتیک که به کلید اتومات نیز معروف می‌باشد در ورودی منبع تغذیه مدار نصب می‌شود و به نوعی کنترل کننده اصلی تابلو محسوب می‌شود. همچنین این کلید قطع کننده مانند مینیاتوری در زمان اتصال کوتاه و یا جریان بالا بصورت خودکار قطع می‌شود و باعث جلوگیری از آتشسوزی و خطر می‌شود.

برای مشاهده محصوالات کلید کامپکت به صفحه خرید کلید اتوماتیک از سایت ولت استار مراجعه کنید.

کلید حرارتی (MPCB)

کلید های حرارتی در واقع ترکیبی از دو قطعه مینیاتوری و بی متال در تابلو می‌باشد و نقش قطع کننده و راه انداز الکتروموتور در مدار برق می‌باشد. این قطع کننده از اتصال کوتاه و اضافه جریان و حرارت در مدار جلوگیری می‌کند و به صورت خودکار قطع می‌شود.

ما در فروشگاه ولت استار دارای لیست کامل از محصولات کلید حرارتی هستیم برای مشاهده و جزئیات بیشتر به صفحه خرید کلید حرارتی بروید.

کنتاکتور

کنتاکتور یک کلید قطع کننده هوشمند است که نقش خاموش و روشن کردن مدار و همچنین امکان تغییر حالت (سوئیچینگ) را برای مصرف کننده در مدار فراهم می‌کند. کنتاکتورها دارای انواع مختلفی می‌باشند که همه آنها دارای یک بوبین متحرک برای باز و بسته شدن کنتاکت ها می باشد.

برای مشاهده و خرید انواع کنتاکتور به صفحه خرید کنتاکتور مراجعه کنید..

بیمتال رله حرارتی

بیمتال در واقع یک قطعه‌ای است که به کنتاکتور متصل می شود و نقش محافظت از الکترو موتورها در جریان بالا را دارد که در مدار تابلو بصورت سری نصب می‌شود. در انتخاب و تهیه بیمتال دقت کنید که جریان آن متناسب با جریان الکتروموتور باشد.

فروشگاه اینترتی ولت استار دارای تنوع محصولی بیمتال می باشد برای مشاهده و خرید به صفحه خرید بیمتال مراجعه نمایید.

کلید محافظ جان (RCCB)

این کلید برای کنترل و جلوگیری از نشتی جریان در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلید دارای فاز و هم نول می باشد و به بیانی دیگر اگر جریان ورودی و خروجی محافظ جان دچار اختلاف ولتاژ شود، اتصال را قطع می‌کند.

خازن‌ها (Capacitor)

خازن‌ ها یکی از معروف ترین قطعات برقی هستند که وظیفه ذخیره انرژی برق و توزیع آن در یک زمان مناسب است. خازن از دو صفحه الکترولیت بصورت موازی تقسیم می‌شود. و بین این دو صفحه هوا و یا یک عایق دی الکتریک به منظور جدا کردن آنها قرار دارد. انواع خازن‌ ها در سایزهای مختلف وجود دارد که با توجه به کاربرد آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس خازن‌ ها از نوع گازی، خشک، روغنی و یا الکترولیتی می‌باشد.

برای تهیه و مشاهده انواع خازن ها به صفحه انواع خازن ها از فروشگاه اینترنتی ولت استار مراجعه کنید.

اینورتر یا درایو موتور

تصویر درایو موتور و اینورتر
اینورتر اشنایدر

به زبان ساده اینورتور دستگاهی است که نقش کنترل سرعت، گشتاور و دور الکتروموتور را بر عهده دارد. انواع اینورترها با توجه به امکانات کنترلی، توان و تعداد فاز آنها تقسیم بندی می‌شوند. مهم ترین مزیت استفاده از اینورتر در تابلو برق:

  • استفاده بهینه از مصرف برق با هماهنگ سازی جریان مورد نیاز الکتروموتور
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به الکتروموتور
  • امکان هوشمند سازی الکتروموتور و مدیریت مانیتورینگ الکتروموتور
  • جلوگیری از ورود اضافه بار در موتور

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات اینورتر به صفحه خرید اینورتر صنعتی مراجعه کنید و با دریافت مشاوره انتخاب خود را انجام دهید.

کلام آخر

توضیحاتی راجب انواع تابلو برق و نحوه کارکرد آنها دریافت کردید. همچنین می دانیم که هر تابلو برق با توجه به مدار و استفاده آن نیازمند به تجهیزات برق صنعتی است. برای دریافت مشاوره و خرید لوازم برق صنعتی خود و نگاه کلی به محصولات ما می توانید به صفحه محصولات از سایت ولت استار دیدن کنید.

shop_manager
ارسال دیدگاه